Shutterstock

Inside Melk

Hoe hoger de winst, hoe lager de melkprijs

27 Juli 2019 - Redactie Boerenbusiness

Hoe hoger de winst, hoe lager de uitbetalingprijs van boerderijmelk. Dit verband is duidelijk te zien aan de jaarcijfers van 25% meest renderende zuivelondernemingen in Duitsland.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de periode 2010-2017 verliep de EBIT marge (winst exclusief rente en belastingen) omgekeerd evenredig met de melkprijs die de zuivelondernemingen Hochland (niet te verwarren met Hochwald), Zott, FrieslandCampina, Arla en Meggle aan hun leden / leveranciers uitbetaalden.

Deze groep vormde in het tijdvak van 2010 tot en met 2017 het best renderende kwart van de 18 Duitse zuivelondernemingen die door de Duitse universiteit van Göttingen onder de loep werden genomen. Gemiddeld scoorden ze een EBIT marge van 4,2% jaarlijks. In de periode 2010-2017 liep de gemiddelde winstgevendheid terug.

Miljarden ondernemingen niet bij slechtste kwart
Het slechtst renderende kwart Duitse zuivelondernemingen laat van 2010 tot en met 2015 ook een rechtstreeks verband zien met de hoogte van de uitbetaalde melkprijs, maar in 2016 en 2017 niet. In deze groep vallen de zuivelonderneming Bayernland, Rücker Wismar, Hochwald, Rücker Aurich en Omira.

Zij scoren gemiddeld in het tijdvak 2010-2017 een EBIT marge van 0,7 %. Geen van deze ondernemingen verwerkt miljarden liters melk jaarlijks. Dat doet het Noordduitse DMK wel. De grootste zuivelonderneming van Duitsland scoorde een gemiddelde EBIT Marge van 1,5% en neemt daarmee een middenpositie in, qua rendement.

Aanzienlijke verschillen in winstgevendheid
Volgens onderzoeker Johannes Meyer van de universiteit van Göttingen laten de resultaten aanzienlijke verschillen in de winstgevendheid tussen de 18 Duitse zuivelondernemingen zien. Dat toont aan hoe belangrijke de strategische positionering van zuivelondernemingen is.

"Internationaliseringsstrategie, merkenpolitiek en productassortiment zijn bepalend voor de winstmarge. Toegevoegde waarde zorgt voor hogere winst. Ondernemingen die afhankelijk zijn van de markt voor mager melkpoeder vind je terug in de groep met de minste resultaten", zegt Meyer. "Er zijn ook individuele ondernemingsfactoren die de variatie in winstgevendheid tussen de 18 Duitse zuivelondernemingen verklaren maar moeilijk nader te duiden door cijfers te vergelijken.

+25%  Unternehmen 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Hochland 2,3% 2,0% 5,3% 3,2% 4,5% 8,1% 8,7% 4,8%
Zott 3,8% 4,2% 5,7% 4,0% 5,4% 6,6% 6,2% 1,4%
FrieslandCampina 4,8% 4,2% 4,7% 2,7% 4,3% 5,1% 5,1% 3,7%
Arla 3,4% 3,0% 3,8% 4,1% 2,9% 3,7% 5,2% 3,7%
Meggle 5,0% 4,1% 5,3% 3,9% 2,1% 3,1% 1,8% 2,6%
Ø 3,9% 3,5% 5,0% 3,6% 3,8% 5,3% 5,4% 3,2%
Ø  Unternehmen 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Ehrmann 1,9% 1,9% 3,1% -0,2% 2,4% 7,2% 6,4% 3,3%
Käserei Champignon 2,8% 2,5% 4,7% 3,8% 3,1% 3,9% 3,9% -0,2%
BMI 3,8% 3,4% 2,6% 2,8% 1,4% 1,0% 3,0% 0,7%
Goldsteig 1,8% 2,6% 2,8% 2,4% 2,1% 1,9% 1,0% 2,8%
Uelzena 1,6% 1,7% 1,6% 2,0% 1,7% 2,3% 2,2% 2,1%
DMK -- -- 1,4% 2,1% 1,6% 1,6% 1,1% 1,1%
Ammerland 1,5% 1,4% 1,5% 1,8% 1,5% 0,6% 0,8% 1,0%
frischli 0,0% 1,5% 0,5% 3,5% 3,1% -0,5% -1,7% 1,9%
Ø 1,91% 2,14% 2,28% 2,28% 2,11% 2,25% 2,09% 1,59%
-25%  Unternehmen 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Bayernland -- -- -- 1,0% 0,7% 1,1% 1,2% 0,5%
Rücker Wismar 2,8% 1,2% 1,3% 1,5% -0,8% -5,2% 3,7% 2,1%
Hochwald 0,5% 0,5% 0,5% 0,8% 0,9% 1,0% 0,9% 0,8%
Rücker Aurich 0,1% 0,7% 0,8% 1,1% 0,6% 0,1% 1,3% 0,7%
OMIRA 0,5% 0,3% -2,2% 1,2% 0,7% 0,3% 0,6% --
Ø 1,0% 0,7% 0,1% 1,1% 0,4% -0,5% 1,5% 1,0%
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden