Het rendement in de melkveehouderij is de afgelopen weken wederom gedaald, zo blijkt uit de Countus Melkvee Index. De grote vraag is: is het dieptepunt inmiddels bereikt of gaat de Melkvee Index nog verder dalen?
De meeste melkprijzen zijn over juni gedaald en dat heeft een negatief effect gehad op het rendement in de melkveehouderij. Daarnaast heeft zuivelcoöperatie FrieslandCampina de garantieprijs voor juli eveneens verlaagd. Terwijl de Countus Melkvee Index begin juni nog schommelde tussen de 90 en 95 punten, is dit niveau nu geslecht.
De Melkvee Index over de afgelopen 4 weken namelijk gedaald naar een niveau van 89,40 punten, waarbij 100 geldt als het langjarig gemiddelde. Dit is 3,9 punten lager dan ongeveer 1 maand geleden. Dat betekent ook dat het rendement op Nederlandse melkveebedrijven al het hele jaar onder het gemiddelde scoort.
Dieptepunt bereikt
Het negatieve rendement in de melkveehouderij werd deels veroorzaakt doordat de noteringen voor het melkvet (zoals boter) en de kaasprijzen medio juni onder druk stonden. Dit sentiment is over de afgelopen week gedraaid, want de boterprijzen lijken een bodem te hebben gevonden op circa €3.600 per ton.
Dit is tevens terug te zien in de prognose voor de Countus Melkvee Index, want ook hier lijkt de bodem nu bereikt te zijn. De verwachting is dat de Index in de komende weken weer stijgingen weg kan zetten en richting het einde van het jaar wellicht weer op het gemiddelde niveau uit kan komen.
Grote verschillen in rendement
Geke Enting, specialist Melkveehouderij bij Countus, laat weten dat deze dalende Index gepaard gaat met een toename van de verschillen op het bedrijfsniveau. Enerzijds nemen de verschillen aan de opbrengstenkant toe, bijvoorbeeld door toeslagen die gekoppeld zijn aan productiewijze. Anderzijds zijn de effecten van de droogte van 2018 en 2019 van invloed op de stijging van de kosten. "Zo zijn in 2018 opgebouwde voervoorraden aangesproken, evenals de financiële buffer voor bijvoorbeeld de aankoop van fosfaatrechten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.