Agrifirm heeft samen met de Amerikaanse coöperatieve reus Land O'Lakes een joint venture opgericht voor de verkoop van voer aan melkveebedrijven in China. Het nieuwe gezamenlijke bedrijf (Agrilakes) wordt in eerst instantie gevestigd op de productielocatie van LVSAI in Tianjin, een dochterbedrijf van Agrifirm.
Voor voercoöperatie Agrifirm is Land O'Lakes (als samenwerkingspartner) een grote vis. Het coöperatieve concern is een van de toonaangevendste voedingsbedrijven uit de Verenigde Staten en had in 2018 een jaaromzet van $15 miljard. Naast de Verenigde Staten, is Land O'Lakes actief in meer dan 60 landen.
Via Agrilakes willen de 2 bedrijven marktaandeel winnen op de groeiende Chinese markt. Daartoe gaan beide bedrijven onder andere marktkennis, inzichten, technologieën en onderzoekscapaciteiten bundelen. Ook zijn er plannen om een nieuwe fabriek voor premixen en specialiteiten voor melkvee te bouwen.
Melkveebedrijven ontwikkelen
"Agrifirm heeft ruim 20 jaar marktervaring in China en deze joint venture stelt ons in staat onze groeistrategie succesvol verder te implementeren", laat Dick Hordijk, CEO van Agrifirm, in een verklaring weten. De oprichting en financiering van Agrilakes is goedgekeurd door de raden van bestuur van beide coöperaties en wacht nu op goedkeuring door de betreffende mededingings- en regelgevende instanties.
"De melkveebedrijven in China groeien en moderniseren", meldt Agrifirm. "Deze ontwikkeling gaat gepaard met nieuwe werkwijzen, die volgens het bedrijf de vraag naar beter voer voor het melkvee en dus een hogere melkproductie bevorderen."
Actief in China
Agrifirm is met dochterbedrijf LVSAI al meer dan 20 jaar actief in China. LVSAI exploiteert 2 fabrieken voor voeding en premixen voor jonge dieren en verkoop voederingrediënten en voederadditieven voor onder andere varkens. Land O'Lakes maakt in China gebruik van capaciteiten en eigen producten van haar dochterondernemingen Purina Animal Nutrition en WinField United (gewasbescherming).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.