De overname van DupontCheese, dat nu nog in handen is van de Belgische zuivelcoöperatie Milcobel, is een strategische zet van Vandersterre Groep Bedrijven. "De kaasmarkt laat op het moment een consolidatie zien. Wanneer je een kans krijgt om te groeien, dan moet je die pakken", zo stelt Jan Kos, de CEO van Vandersterre.
Wat maakte DupontCheese interessant voor jullie?
"DupontCheese is gespecialiseerd in het kopen en verkopen van buitenlandse kazen. Daarnaast voert het bedrijf een aantal Nederlandse kazen (zoals Cono's SmaaQ-kaas en biokaas De Terscherschellinger), en is er een intensieve samenwerking met Klaver Kaas. Dat is waar we het hart van Vandersterre treffen. Nederlandse kazen zijn een mooie aanvulling op ons assortiment van 17.000 verschillende producten. De handel in buitenlandse kazen is voor ons relatief nieuw, maar ook interessant voor onze afnemers. Wij exporteren reeds naar 85 landen. Bovendien brengt de overname ons dichter bij Milcobel."
Waren er meer kapers op de kust?
"Ja, er waren meer overnamekandidaten. Wij zijn blij dat wij uiteindelijk de beste match hadden. Voor ons is dit eveneens een strategische zet om de samenwerking met Milcobel te intensiveren en een stevigere positie in de markt voor buitenlandse kazen te verwerven. Het traject dat aan deze overname vooraf is gegaan, heeft een half jaar tot 1 jaar geduurd. Als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de overname goedkeurt, dan volgt het transitieproces."
Wat betekent de overname voor de Nederlandse kaasmarkt?
"De kaasmarkt consolideert. Er is sprake van een verdichting in de kaashandel, een proces dat al 20 tot 30 jaar aan de gang is. Dat proces wordt veroorzaakt door schaalvergroting aan de onderkant van de keten (als tegenwicht voor het machtigere supermarktkanaal). Die ontwikkeling heeft invloed op de tussenhandel. De overgebleven 90 kaashandelaren worden steeds groter. Ik denk dat die consolidatieslag nog niet voorbij is. Het betekent dat je waakzaam moet blijven. Als je de kans krijgt om te groeien, dan moet je die pakken."
Wat gaat de melkveehouder merken van de overname?
"De handel in buitenlandse kazen is vooral een Europese aangelegenheid en de Nederlandse kazen van DupontCheese betreffen de kazen met een hogere toegevoegde waarde. Dat gaat niet om massavolumes en dus zal de Nederlandse melkveehouder er weinig van merken."
Is specialiseren in ambachtelijke en authentieke kazen een trend in de kaashandel?
"Ik zie een tweedeling in de markt ontstaan. Enerzijds hebben we grotere bulkproducenten, die op steeds grotere schaal tegen een lage kostprijs produceren. Anderzijds ontstaan meer lokale initiatieven, vooral kleinere kaasproducenten die zich middels speciale smaken en modellen richten op een nichemarkt. Na een aantal jaar zoeken deze bedrijven doorgaans een handelspartij om een grotere markt te kunnen bereiken. Overigens houdt de veranderende consument de kaashandel ook bezig, want zij vraagt om steeds meer variatie qua smaak, verpakking en volume."
Hoe ontwikkelt de mondiale kaasafzet zich?
"Nederland en Duitsland blijven zeer belangrijke kaasmarkten, samen al gauw goed voor ongeveer 66% van de afzet. Van de rest gaat ongeveer de helft naar Frankrijk en België. De paar procent groei in die markten heeft dus veel meer invloed dan groei in de zogenaamde buitengebieden. Het zou interessant zijn als we de Russische markt terugwinnen. Daar ging namelijk 60.000 ton Nederlandse kaas heen, voordat het land in 2014 zijn grenzen sloot. Het beetje export naar Thailand vangt dat niet op."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.