De Deutches Milchkontor (DMK) heeft in 2018, met een lagere omzet, een hogere winst geboekt. In de toekomst gaat een van de grootste zuivelverwerkers van Duitsland zich meer richten op merkenzuivel.
De omzet van DMK daalde met €200 miljoen naar €5,6 miljard, terwijl het resultaat onderaan de streep met €1 miljoen steeg tot €30,6 miljoen, zo blijkt uit voorlopige cijfers die het zuivelconcern deze week bekend heeft gemaakt. De eindbalans wordt in juni opgemaakt.
DMK heeft in de achterliggende jaren een herstructurering doorgevoerd en daar worden volgens Ingo Müller, de CEO van DMK, ondertussen de eerste vruchten van geplukt.
Meer marge met merkenzuivel
Een van de speerpunten van DMK is het realiseren van een hogere marge met de afzet van 'kwaliteitsproducten'. Volgens de CEO zijn bulkproducten uitwisselbaar en daardoor vatbaar voor prijsconcurrentie. Het concern wil zich meer onderscheiden door zich te richten op merkenzuivel, waarmee het een toegevoegde waarde (oftewel hogere marges) hoopt te kunnen realiseren.
Verder laat de CEO nog weten dat de 'ijsdivisie' van het zuivelconcern in de achterliggende jaren rode cijfers schreef, maar het ernaar uitziet dat de neerwaartse lijn kan worden omgebogen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.