De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) vindt de 'Week zonder Vlees', die maandag 11 maart is gestart, geen maatschappelijk initiatief meer. De vleesloze week is volgens de organisatie gekaapt door commerciële partijen, die er een promotieweek voor plantaardige producten van maken.
De COV constateert dat de commerciële belangen rondom deze vleesloze week groot zijn, want achter het initiatief hebben zich veel bedrijven en organisaties geschaard die voornamelijk plantaardige producten leveren. De COV noteert zelf 29 partners, waaronder Bonduelle, Celavita, Hak, Iglo, Greenery, Heinz, Lassi, Royal Zon en Unilever.
"Op deze manier dient het maatschappelijk en duurzaam profileren met name eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften", aldus de COV in een verklaring.
Zorgen maken
De COV begrijpt dat groeperingen in de samenleving zich zorgen maken over diverse milieuaspecten, zoals de beschikbaarheid van grondstoffen en het dierenwelzijn. "Alles rond het milieu afwentelen op de consumptie van vlees slaat echter door", vindt de organisatie. De COV maakt daarbij de vergelijking met vliegvakanties. In klimaatdiscussies blijft dit vaak buiten schot, maar dit luchtvaartverkeer heeft volgens de organisatie een veel grotere impact op het klimaat.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10881632/vleesloze-week-is-vooral-plantaardige-promoweek]Vleesloze week is vooral plantaardige promoweek[/url]