Zuivelmerk Campina plaatste in het weekend van 2 maart een reclamespot online, waarbij het beeld ontstond dat blijvend grasland in de melkveehouderij eerder een uitzondering dan de regel is. De video zorgde voor woedende melkveehouders en werd prompt weer offline gehaald.
Op verschillende websites en social mediaplatforms laaide de discussie over de commercial hoog op. Jan Cees Vogelaar, de oud-bestuurder van zuivelcoöperatie FrieslandCampina, zegt dat de promotievideo een totaal verkeerd beeld schetst, waardoor gangbare melkveehouderij in de hoek is gezet. "Ik ken geen melkveehouders die jaarlijks hun grasland vervangen, maar de video suggereert het tegenovergestelde."
Veelal blijvend grasland
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 75% van het areaal grasland blijvend is en bij 25% ligt dit er korter dan 5 jaar. Vogelaar plaatst daarbij de kanttekening dat hierbij ook rekening moet worden gehouden met de gemengde bedrijven (akkerbouw/melkvee), die vanwege de vruchtrotatie het grasland uitwisselen met akkerbouwgrond.
Dat coöperatie FrieslandCampina de video offline haalde, vindt Vogelaar opvallend. "Blijkbaar is er binnen de coöperatie geen veiligheidsventiel aanwezig die publicaties vooraf op juistheid controleert."
Leden niet blij met boodschap
Sjoerd van Sprang, de woordvoerder bij FrieslandCampina, laat weten dat de video offline is gehaald, omdat leden van de coöperatie niet blij waren met de boodschap. "Voor de publicatie hebben meerdere mensen de video bekeken; toen was niet de indruk dat de boodschap zo gevoelig zou liggen."
"Hoewel er onder de leden altijd verschillende meningen zijn, hebben we nu een verkeerde inschatting gemaakt." Dit neemt niet weg dat FrieslandCampina blij is met feedback van haar leden. Of de video wordt herzien en opnieuw online komt, kan de woordvoerder nog niet zeggen. De video was oorspronkelijk bedoeld om melk met het keurmerk 'PlanetProof' op het internet te promoten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881566/leden-verbolgen-over-reclame-campina]Leden verbolgen over reclame Campina[/url]