De winst van Danone is het afgelopen jaar gedaald van €3,45 miljard in 2017 naar €3,35 miljard in 2018 (-2,9%). Dat laat de zuivelverwerker dinsdag 19 februari weten bij de presentatie van de jaarcijfers. Dit komt volgens het Franse bedrijf onder meer door de oproep tot een boycot in Marokko, wat in een Facebookbericht aangejaagd werd.
De totale winstdaling van Danone bedraagt zo'n €100 miljoen. Daarnaast is ook de omzet met 0,7% gedaald. Daarentegen kijkt Danone liever naar de 'like-for-like-sales', waarbij veel externe factoren uitgesloten worden. Ook de Marokkaanse boycot en ongunstige euro-dollarkoers worden dan niet meegerekend. Deze zogenaamde 'like-for-like-sales' lieten over 2018 wel een stijging zien (+3%).
Boycot in Marokko
Een van de voornaamste redenen voor de lagere winst is, zoals hierboven beschreven, de Marokkaanse boycot die vanaf april aan de gang is. De boycot is het gevolg van een Facebookbericht, waarin een actiegroep voor het eerst opriep tot deze boycot. "De impact van de boycot heeft ons €43 miljoen gekost, ten opzichte van vorig jaar", zo licht Danone zelf toe.
De Marokkaanse boycot is ontstaan als protest tegen de prijs van eerste levensbehoeften. De Marokkanen zijn van mening dat deze prijs veel te hoog ligt. Een actiegroep plaatste in april een oproep op Facebook om 3 grote merken te boycotten: water van Sidi Ali, benzine van Afriquia en producten van Danone. Dit heeft ertoe geleid dat miljoenen mensen de producten van deze merken vermeden, wat nu dus terug te zien is in de jaarcijfers.
Goede moed
Daarnaast heeft de ongunstige euro-dollarkoers zijn invloed gehad op de cijfers van Danone. "Vooral omdat de export naar andere monetaire zones hierdoor lastiger was", meldt Danone in een verklaring. Ondanks de bovenstaande feiten, heeft Danone goede moed voor volgend jaar.
"We verwachten dat onze groei in de loop van 2019 zal gaan accelereren, waardoor we ons groeitempo in lijn kunnen brengen met de doelstelling van 2020", zo meldt Cécile Cabanis, de financieel directeur bij Danone. In die doelen staat de ambitie om jaarlijks met 5% te groeien. Daarbij wil de zuivelverwerker ook de winstmarges verhogen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.