De fabriek van de Nieuw-Zeelandse zuivelverwerker Fonterra in Te Awamutu, dat in de regio Waikato op het Noordereiland ligt, exporteerde in seizoen 2017/2018 voor circa $175 miljoen naar China. De afgelopen maanden kreeg de export een flinke boost, met name door de festiviteiten rondom Chinees Nieuwjaar.
Chinezen gaven in 2017 ruim 840 miljard Chinese Yuan (€110 miljard) uit rondom de Chinese jaarwisseling en hiervan wordt een aanzienlijk deel besteed aan eten. De afzet van Fonterra heeft hierdoor een flinke boost gehad. De fabriek in Te Awamutu exporteerde in 2017/2018 voor zo'n $175 miljoen naar het land, terwijl de locatie in Hautapu in diezelfde periode voor ongeveer $13 miljoen naar China exporteerde.
Wanneer er alleen gekeken wordt naar de regio Waikato, dan zou er voor $1,2 miljard aan zuivelproducten naar China geëxporteerd zijn. Voor zo'n kleine regio is dat veel. Ter vergelijking: het gaat om ongeveer 31% van het totale geëxporteerde volume naar China in seizoen 2017/2018 ($3,8 miljard).
Traditionele gerechten
"Ongeveer 25% van de export vanuit Fonterra heeft vorig jaar China als eindbestemming gehad", zo laat Christina Zhu, de president van Fonterra in China, aan de New-Zealand Herald weten. Daarnaast laat Marc Carney, productiemanager van de locatie in Te Awamutu, weten dat er met name boter en magere melkpoeder naar China zijn geëxporteerd. "Dit zal bijna allemaal verwerkt worden in traditionele gerechten voor de festiviteiten rondom Chinees Nieuwjaar."
Hij noemt daarbij als voorbeeld dat 90% van de pizza's in China kaas van Fonterra bevat en dat bakkers in China de helft van de keren voor boter van Fonterra kiezen. "Daarbij wordt onze melkpoeder gebruikt voor de softijsje van McDonald's en komt onze room terecht in Chinese slagroomtaarten", zo sluit Carney af.
*Het gaat in dit artikel om Nieuw-Zeelandse dollars.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.