Weidemelk is al langer een begrip en nu lijkt weiderundvlees dat ook te worden. De Duitse slachterij Westfleisch heeft een nieuw vleesconcept in de markt gezet: rundveevlees met weidegang. Voor deelnemende melkveehouders is een toeslag weggelegd.
Het welzijnsniveau van de koeien die weidegang krijgen, wordt door de consumenten vaak hoger gewaardeerd. Zo zijn weidemelk, weidekaas en weideboter inmiddels gemeengoed. In het verlengde daarvan wil de slachterij het predicaat 'weidegang' nu ook op rundvlees plakken. Naar eigen zeggen is de slachterij de eerste speler die dit doet.
Ostfriesland en Oldenburg
Westfleisch wil dit jaar 2.000 slachtkoeien in het concept integreren; de melkveehouders die hieraan meedoen, krijgen een toeslag van €15 op de slachtprijs. De aanvoer komt voornamelijk uit de regio's 'Ostfriesland' en Oldenburg. In beide gebieden, die in de deelstaat Nedersaksen liggen, is de melkveehouderij breed vertegenwoordigd.
De criteria voor het concept is dat de melkkoeien minstens 120 dagen per jaar 6 uur per dag weidegang krijgen. Ook dient het voer GMO-vrij te zijn, wat in Duitsland VLOG wordt genoemd. In het concept werkt Westfleisch samen met de Duitse zuivelproducent Ammerland. Het vlees wordt tot op heden alleen vermarkt in de supermarkten in grote Duitse steden (zoals Hamburg en Berlijn).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881180/weidegang-wordt-nu-ook-beloond-aan-de-slachtlijn]Weidegang wordt nu ook beloond aan de slachtlijn[/url]