Leveranciers van Bel Leerdammer voelen zich niet gehoord en daarom hebben 8 melkveehouders de Leveranciers Vereniging Leerdammer Collectief (LVLC) opgericht. De groep hekelt de 'top-downbenadering' van het bedrijf en vindt dat de eisen rondom duurzaamheid niet tot uiting komen in de melkprijs.
Corné Vermaat, voorzitter van LVLC en melkveehouder in Hei- en Boeicop (Utrecht), benadrukt geen actiegroep te zijn. "We willen Bel Leerdammer op de kaart zetten door een positief kritisch geluid te laten horen. Ons doel is de onvrede onder de leveranciers weg te nemen, zodat iedereen weer trots is om bij de kaasmaker te horen." Volgens Vermaat is daar momenteel geen sprake van, gezien flink wat melkveehouders de laatste jaren zijn overgestapt naar andere zuivelverwerkers.
Vermaat is van mening dat Bel Leerdammer een prachtig mooi bedrijf is, met schitterende producten. Toch voelen veel melkveehouders zich niet thuis; bovendien voelen ze zich niet gehoord door de directie. De huidige overlegstructuur met klankbordgroepen biedt nauwelijks ruimte voor inspraak. "Dit moet snel veranderen en daarom zijn wij gestart met dit initiatief."
Melkprijs zonder referentie
Een van de kritiekpunten die de melkveehouders hebben, is de melkprijs van Bel Leerdammer. In de periode tussen 2010 en 2015 was de melkprijs gebaseerd op een aantal melkverwerkers, maar deze referentie werd in praktijk niet gehaald. Dit had de nodige rechtszaken tot gevolg. Sinds 2015 is de melkprijs nergens op gebaseerd, waardoor de uitbetalingsprijzen niet terug te rekenen zijn.
- Corné Vermaat
Daarbij zijn in de loop der jaren diverse duurzaamheidseisen opgelegd, zonder dat hier kostendekkende premies tegenover staan. Wat de groep verder dwars zit, is dat melkprijs pas aan het eind van de maand bekend wordt gemaakt.
Brede steun
Het LVLC bestaat momenteel uit 8 bestuursleden en is 12 november 2018 officieel opgericht. "Bij Bel Leerdammer weten ze van ons bestaan af en ook de melkveehouders zijn op de hoogte. Nu weet ook de buitenwereld ervan", aldus Vermaat, die weet dat het initiatief de steun heeft van veel collega-melkveehouders bij Bel Leerdammer.
In de maanden januari en februari staan op diverse plekken in het land 4 bijeenkomsten gepland, om te inventariseren hoeveel melkveehouders zich achter het initiatief scharen en om gezamenlijk een tegengeluid te formuleren. Het doel is om een breed collectief te vormen en daarmee in gesprek te treden met de directie van Bel Leerdammer. "Op die manier willen wij veranderingen bewerkstelligen, zodat Bel Leerdammer weer op de kaart komt", aldus Vermaat.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10880967/bel-leerdammer-boeren-voelen-zich-niet-gehoord]Bel Leerdammer-boeren voelen zich niet gehoord [/url]