De eerste melk van FrieslandCampina met het keurmerk 'On the way to PlanetProof' is vanaf week 51 in de schappen te vinden. Met dit keurmerk wil de zuivelcoöperatie duurzamere melk op de markt brengen. De melk met het keurmerk komt uit de Top-Zuivellijn van FrieslandCampina.
Dit voorjaar presenteerde FrieslandCampina de 'Top-Zuivellijn' en de (karne)melk en yoghurt (witte zuivel) die hiervan afkomstig zijn, zijn sinds week 51 in de schappen te vinden. Het gevolg hiervan is dat de gangbare witte zuivel van FrieslandCampina uit de schappen zal verdwijnen. Dit keurmerk betekent eveneens dat de consument meer moet betalen voor de desbetreffende producten.
Ongeveer 10% van de melkveehouders van FrieslandCampina komt in aanmerking voor het keurmerk. Hier staan dan wel hogere eisen omtrent dierenwelzijn, biodiversiteit en klimaatbewustzijn tegenover. Veehouders die meewerken aan het project, ontvangen een premie van €0,01 en dat kan oplopen tot maximaal €0,02 (bovenop de uitbetalingsprijs). Ook gaat de zuivelcoöperatie een deel van de verdiensten weer investeren in verdere verduurzaming van de sector.
Ministerie is content
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is te spreken over het pad dat FrieslandCampina is ingeslagen. Marjolijn Sonnema, directeur-generaal Agro en Natuur bij het ministerie, was aanwezig bij de presentatie en zei dat er met de Top-Zuivellijn invulling wordt gegeven aan de Kringloopvisie van landbouwminister Carola Schouten.
"Het ministerie werkt hard aan verduurzaming van de landbouwsector. Dat de melkveehouders zo snel acteren op ‘PlanetProof’ en op deze wijze een invulling geven aan de Kringloopvisie vinden wij bijzonder. Zij werken hier hard voor en verdienen dan ook een hogere vergoeding", aldus Sonnema.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.