Ongeveer 10 jaar nadat Schuitemaker de voerrobot 'Innovado' lanceerde, schaalt het bedrijf de productie langzaam op. Vele testbeurten later is het concept praktijkrijp. Staan we aan de vooravond van een revolutie op het bedrijf? Productspecialist Pieter Vos en marketingmanager Robbert Holtkamp vertellen meer.
De Innovado zag het levenslicht op de EuroTier in 2008. Nu presenteren jullie het productiemodel. Wat is er tussentijds gebeurd?
Holtkamp: "We waren (en zijn) de enige met dit voerconcept en hebben 10 jaar doorontwikkeld; vooral in snij- en mengtechniek, maar ook in de sensoraansturing." Vos vult aan: "De kwaliteit is verbeterd. We hebben geëxperimenteerd met diverse snijsystemen en eindigden uiteindelijk bij een systeem met horizontaal en verticaal snijden in kleine plakjes. Het is volledig instelbaar, vraagt weinig vermogen en de kuilverliezen zijn minimaal."
Andere fabrikanten kiezen voor een voerkeuken of laadstation. Waarom doet Schuitemaker dat niet?
Vos: "De Innovado voert echt autonoom en je hoeft niet handmatig te bevoorraden. De meeste andere systemen zijn semiautomatisch en dat brengt onderhoud met zich mee. Zover bekend is er nog 1 fabrikant met dit systeem bezig. Spreek je met melkveehouders, dan zeggen ze unaniem: dit is het systeem. In een voerkeuken heb je altijd voer- en smaakverliezen; voer zit nergens beter dan in de kuil."
Is voeren met een robot het meest geschikt voor mensen die melken met robots?
Vos: "Nee. Van de huidige gebruikers werkt slechts 1 met een melkrobot. De ene boer vindt melken mooi, terwijl hij het voeren liever uitbesteed. De huidige situatie is belangrijk: wat zijn de personeelskosten, en welke besparing is mogelijk? We blijven onafhankelijk. Onze data is bruikbaar in alle managementprogramma’s, ongeacht de melktechniek."
Jullie hebben nu 4 gebruikers en volgend jaar zijn dat er 9. Hoe zouden jullie deze ondernemers typeren?
Vos: "Er is geen lijn, maar 2 zaken zijn overkoepelend: het personeel en de voertechnische voordelen. De bedrijven werken met personeel, want automatisch voeren is arbeidsbesparing. Daarnaast is er het argument van meerdere keren per dag voeren. Er ligt altijd vers voer voor het hek, waardoor de opname verbetert. Koeien met een lage rang hebben hier het meeste profijt van. En daarbij hoeft de eindgebruiker geen computernerd te zijn om ermee overweg te kunnen."
Als je over medewerkers beschikt, is er geen argument voor een robot. Klopt dat?
Vos: "De voerrobot heeft geen vriendin, geen vakantiedagen en maakt geen ruzie. Hij werkt altijd stabiel, 365 dagen per jaar. Handmatig voeren kent variatie. Een koe vraagt om rust, reinheid en regelmaat; dat brengt deze machine. Bedrijven met weidegang profiteren ook; zie je dat er meer vers gras wordt gegeten, dan verlaag je het rantsoen door op 1 knop te drukken. Je werkt nauwkeuriger en gerichter, wat voordelen op het vlak van de stikstof- en fosfaatgehaltes heeft."
Kan ieder bedrijf met een Innovado aan de slag? En wanneer is hij te koop?
Vos: "Van de 4 testgebruikers heeft er 1 niets veranderd en 1 vrijwel niets. Een verharde infrastructuur is een must. Rond de kuil komt een ‘no-go area’ (vanwege veiligheid), zodat de robot sneller kan rijden. In een straal van 250 kilometer rond Rijssen hebben we er 9 verkocht en we willen er ieder jaar een aantal verkopen. We krijgen aanvragen uit heel de wereld, met name op de EuroTier 2018 in Hannover is veel interesse getoond voor de voerrobot. We zien dat gebruikers meer aandacht voor de koe krijgen. Ze krijgen regelmatiger voer aangeboden, waardoor je schakelt van kwantiteit naar kwaliteit. De tijd is rijp, daar zijn we 100% van overtuigd!"
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit ingekorte artikel is een onderdeel uit de zuivelanalyse van 2018. De abonnees van Melk en Voer Pro hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine ook ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot diverse seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.