Pali Group

Nieuws Beperkte transportduur

Bleker haalt uit naar Schouten over vee-export

4 Oktober 2018 - Anne Jan Doorn - 4 reacties

Henk Bleker, de voorzitter van Vee&Logistiek Nederland, is woedend op minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit). Schouten wil dat de transportduur van vee in Europa wordt beperkt tot 8 uur. Dat is momenteel nog 24 uur.

Schouten wil deze maatregel invoeren om het ongemak en ongerief van de dieren zo veel mogelijk te beperken. Dit liet ze in een Kamerbrief weten. De minister gaat proberen Europese steun voor de maatregel te krijgen.

Volgens Schouten is de ideale situatie dat de dieren dicht bij huis worden geslacht en dat de deelstukken dan vervolgens worden vervoerd. Ook de handhaving op het veetransport wordt aangescherpt. Het houdt concreet in dat er minder vaak gewaarschuwd wordt en dat er sneller boetes worden uitgedeeld.

'Beperken van de export'
Schouten heeft laten weten niet alleen het transport van de slachtdieren te willen verkorten, maar ook het transport van kalveren en fokdieren. Hierop reageerde Bleker fel. Volgens hem slaat Schouten de plank volledig mis. "Ze beperkt hiermee de export van Nederlandse fokvaarzen, die in het buitenland zeer gewild zijn en daar een lange loopbaan krijgen. Het bizarre is dat deze dieren daardoor als kalf het slachthuis ingaan en dus binnen 8 maanden aan de slachthaak hangen."

Bleker vervolgt: "De minister weet dat de Nederlandse koe ieder jaar een kalfje moet baren om melk te blijven geven. Het betekent dat de kalveren die de boer niet nodig heeft voor de vervanging van oude koeien, in dit ondoordachte plan nog maar 1 bestemming hebben. Dat is namelijk het slachthuis."

Vervoer is comfortabel
Over het transport van vaarzen hoeft echt niemand zich zorgen te maken, zo stelt de voorzitter van Vee&Logistiek Nederland. "Dat gaat 'comfort class', want de afnemer wil zijn fokdieren in topconditie op de boerderij ontvangen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Anne Jan Doorn

Anne Jan Doorn is expert Akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij schrijft onder meer over de verschillende akkerbouwmarkten en focust zich daarnaast op de grond- en energiemarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
Wout v Dalfsen 5 Oktober 2018
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10880138/bleker-haalt-uit-naar-schouten-over-vee-export]Bleker haalt uit naar Schouten over vee-export[/url]
Wat een ondoordacht antwoord van de heer Bleker, de kalveren die hier geboren worden kunnen gewoon binnen 8 uur naar een kalver opfok of afmest bedrijf.
Het elk jaar maar importeren van bijna 1 milj kalfjes wordt hiermee aan banden gelegd en wat mij betreft gestopt.
veehouder ut Grunn 5 Oktober 2018
Beste heer Bleker,

de meeste melkkoeien zullen de komende jaren afkalven van een belgisch blauwe paring. Slechts een klein deel krijgt een kalfje van een melkveeras van meestal vrouwelijk sperma. Dit om zo weinig mogelijk fosfaat quotum ingevuld te krijgen door jongvee.

Tja dan blijven er weinig te exporteren vaarzen over in de nabije toekomst. U kunt beter uitwijken naar de buurlanden en daar opfokbedrijven opzetten en de koekalveren voor een vette prijs aankopen van de steeds meer noodlijdende melkveehouderij in uw thuisland...…...misschien een nieuw verdienmodel met win-win??

De in de buurlanden opgefokte vaarzen kunt u dan voor goede prijzen verkopen en transporteren naar 'verweggiestan' !


De afstand vanaf de duitse of poolse oostgrens naar een gebied buiten de EU kunt u beheersen binnen 8 uur rijden of niet?


Succes gewenst!
Abonnee
info 6 Oktober 2018
Kunnen we als boer en transporteur niet eindelijk een keer met rust worden gelaten, men verzint telkens weer wat en ook een andere minister meent toch steeds weer wat te vinden . We zijn het zat dat gejojo.
Groninger 7 Oktober 2018
Een aantal bovenstaande opmerkingen zijn wat kortzichtig. Nu kun je nog pinken voor export verkopen waarvan de moeder toch tegenvalt of pinken die het wat minder doen. Straks kun je die voor een paar honderd euro naar het slachthuis sturen. Verder gaan de veestapels van stoppers natuurlijk ook voor een deel naar het buitenland en het jongvee helemaal, het is van den zotte om die veestapels inclusief jongvee te laten slachten. Dat is in tegenspraak met het idee van duurzaamheid waar de politiek zo vol van is.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden