Vooral in Duitsland, maar ook op andere plaatsen, groeit de vraag naar VLOG-melk. Het houdt in dat de koeien gevoerd worden met producten zonden genetische modificatie. Ook Bel Leerdammer stapt hierin. Vooral bij een hoog aandeel eigen eiwit is het een interessante melkstroom, zegt Theodoor Bos, manager melkaanvoer bij Bel Leerdammer.
Royal Bel Leerdammer wil kaas maken van VLOG-gecertificeerde melk. Wat is dat?
"VLOG staat voor ‘Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik’ en is een Duitse organisatie die verantwoordelijk is voor het opstellen van de spelregels voor de certificatie en uitgifte van het ‘Ohne Gentechnik’-label. Met het VLOG-label wordt aangetoond dat voedsel afkomstig is van grondstoffen die vrij zijn van genetisch gemodificeerde organismen (GMO). Voor melk is bepalend dat het voer voor de koeien GMO-vrij is. Plantmateriaal dat in Europa geteeld is, is over het algemeen GMO-vrij. In andere werelddelen is de kans groot dat dit niet het geval is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan soja en maïs."
Waarom is VLOG voor Bel Leerdammer belangrijk?
"Vooral de Duitse markt vraagt om producten zonder genetisch gemodificeerde grondstoffen. Voor Leerdammer is Duitsland een zeer grote afzetmarkt en dus is het belangrijk om in te spelen op de wensen van de Duitse klant. In Duitsland biedt het VLOG-label kansen, maar ook andere landen zijn geïnteresseerd."
Gaat alle Leerdammer-kaas over op VLOG?
"Op termijn is dat zeker de bedoeling. Op dit moment concentreren we ons op de productie in onze fabriek in Dalfsen in 2019. Vervolgens ligt het in de planning om ook in Schoonrewoerd om te schakelen en al onze merkkaas te voorzien van VLOG-melk."
Wat betekent dit voor de melkveehouder?
"De deelnemers krijgen een toeslag van €1 per 100 kilo melk. Om VLOG-melk te kunnen leveren, dienen de melkkoeien minimaal 3 maanden uitsluitend GMO-vrij voer te krijgen. Melkveehouders nemen maatregelen om te voorkomen dat er vermenging, versleping of verwisseling plaatsvindt tussen GMO-vrij en niet-GMO-vrij voer. De melkveehouder moet VLOG-waardig kracht/mengvoer afnemen van een veevoerleverancier die VLOG-gecertificeerd is."
"Bel Leerdammer betrekt alleen VLOG-melk van weidende veehouders. De weidegangpremie is €2 per 100 kilo. Melkveehouders die weiden en aan VLOG voldoen ontvangen, vanaf het moment van omschakelen naar VLOG-voer, dus een totale premie van €3 per 100 kilo. Deze premie wordt bovendien maandelijks uitgekeerd en niet pas aan het einde van het jaar."
Is een VLOG-premie van €1 per 100 kilo voldoende?
"In het afgelopen jaar hebben wij een pilot uitgevoerd met 8 melkveehouders (verdeeld over Nederland). Zowel uit de pilot als uit eerder onderzoek komt naar voren dat de toeslag voor extra inkomsten zorgt. De omvang van deze inkomsten is afhankelijk van het aandeel eiwit dat een melkveehouder van zijn eigen land weet te winnen en in staat is om effectief in te zetten. Al onze pilotdeelnemers gaan, mede gelet op het netto-voordeel van de toeslag, door met het produceren van VLOG-melk."
Kunnen melkveehouders, die niet aan Royal Bel Leerdammer leveren, ook deelnemen?
"Ook melkveehouders die nog geen leverancier zijn, maar wel weidegang toepassen en VLOG-melk willen leveren, kunnen zich bij ons melden. Het is voor bestaande en nieuwe leveranciers belangrijk om voor 1 september aan te melden. Dit om deelnemers zo goed mogelijk te kunnen begeleiden en zeker te stellen dat de melk medio 2019 als VLOG verwerkt kan worden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10879280/toeslag-vlog-zorgt-voor-extra-inkomsten][/url]