Inside Melk

A-ware en AH starten met premie van 2 cent

2 Juli 2018 - Redactie Boerenbusiness

Albert Heijn (AH) betaalt vanaf 2019 zeker 3 jaar de afgesproken premie voor de speciale zuivellijn die Royal A-ware levert voor alle AH-huismerk zuivelproducten. Vrijdag 29 juni werd het nieuwe concept afgetrapt en gevierd bij de productielocatie in Coevorden.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De toegezegde premie van €0,03, voor de speciale melkstroom van Royal A-ware, gaat voor de deelnemende melkveehouders in per 2019. Tot het einde van dit jaar krijgen zij €0,02 extra. Die premie wordt betaald door Albert Heijn en is toegezegd voor zeker 3 jaar.

"Er is absoluut de intentie om daarna door te gaan", zei hoofd zuivelinkoop Henk Sierksma tijdens de officiële start van het concept. "Wij willen het verhaal van de boeren aan onze huismerken verbinden." Ook bij A-ware leeft de overtuiging dat deze werkwijze een lange toekomst heeft. "We hebben al 40 jaar een relatie met AH. Samen stappen we op deze trein en die stopt niet zomaar."

Speciaal label
Vanaf maandag 2 juli liggen er 23 zuivelproducten (huismerk) van de nieuwe lijn bij vrijwel alle bijna 950 AH-vestigingen in Nederland in de schappen. Binnenkort volgt ook nog kaas met hetzelfde label van 'Koe-Boer-Natuur', geleverd via A-ware op basis van melk die onder aanvullende eisen is geproduceerd.

Samen stappen we op deze trein en die stopt niet zomaar

Hoeveel melkveehouders deelnemen, wil A-ware niet zeggen. COO Klaas de Jong noemt de aantallen niet van belang, omdat die toch weer veranderen. Het gaat hoe dan ook om ruim 100 melkveebedrijven en duidelijk is dat er op het moment voldoende aanbod is. Ook wordt ingezet op verdere groei binnen dit concept. Animo onder melkveehouders om aan te sluiten, is er volgens De Jong voldoende.

Eisenpakket
Het eisenpakket houdt onder meer in dat melkveehouders niet meer dan maximaal 2,5 GVE per hectare grasland, bij een maximale melkproductie van 18.000 kilo melk per hectare, mogen hebben. Ook verplichte weidegang voor jongvee is een vereiste. Kalveren worden op het eigen bedrijf of niet verder dan 25 kilometer van het bedrijf opgefokt. Het voer moet voor tenminste 70% bestaan uit gras of geconserveerd gras. Verder mag de grond, om organische stof en CO2 vast te houden, niet meer worden geploegd en moet een deel van het grasland bestaan uit kruidenrijk grasland om biodiversiteit te stimuleren.

In de eerste plannen werd ook gesteld dat het insemineren met Belgisch Blauw verboden werd. Die eis is losgelaten. Volgens Klaas de Jong was dat een 'foutje', die per ongeluk op de lijst terechtgekomen was. Een totaalverbod op maïsteelt is ook ter sprake gekomen, maar wordt als een te hoge drempel ervaren. "Wij stellen gras centraal in dit programma, dat is belangrijk", zegt De Jong. "Melkveehouders moeten meekunnen. De stappen die zij moeten zetten, dienen realistisch te zijn."

Beste besluit ooit
Melkveehouders die deelnemen, zijn Athe en Klaziene Dijkstra uit Luinjeberd. "Tot voor kort zaten wij onder dak bij DOC. Dat was qua melkprijs geen succes. Toen A-ware 3 jaar geleden een eigen melkfabriek startte, was ik een van de eersten die ons bedrijf aanmeldde", vertelt Athe. "De beste stap die we ooit gezet hebben. Met deze premie van €0,03 en de weidepremie beuren we straks een plus van €4,25 per kilo melk. Voor ons zijn de huidige prijzen die A-ware betaalt sowieso weelde ten opzichte van DOC."

Met 100 koeien op 64 hectare kan de familie Dijkstra relatief eenvoudig voldoen aan de gestelde eisen. Het verplicht behalen van een klauwbekapcertificaat vinden ze overdreven, maar daarin schikken ze zich. Vrienden en kennissen reageerden sterk wisselend op hun deelname; van zeer positief tot sceptisch. "Over aansluiting bij een nieuwe vrije fabriek als A-ware heerst nog steeds scepsis, al is dat inmiddels minder dan in het begin", vertelt Dijkstra.

"Ik ben blij dat AH de premie rechtstreeks betaalt. Ik zie dat als een teken van commitment. Anderen vragen ons of we daarmee niet te afhankelijk worden van zo’n retailer. Dan zeg ik: indirect zijn jullie dat nu toch net zo."Jan Anker (A-ware) en Henk Sierksma (AH) zijn blij met de nieuwe zuivellijn.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden