Het buurtcontract is geen vervanging voor het voer-mestcontract. Alhoewel de Commissie Grondgebondenheid dit benadrukt, delen CDA, ChristenUnie en de SGP die mening niet. Zij zien kansen om het voer-mestcontract alsnog in te zetten en ook de Kringloopwijzer krijgt politieke steun. En hoe zit het met de knelgevallenregeling en jongvee in het fosfaatrechtenstelsel?
Het bindende advies van de Commissie Grondgebondenheid wakkert middels de voorgestelde buurtcontracten de discussie over de voer-mestcontracten aan. Dit terwijl Ton Loman, voorzitter van de Commissie, benadrukte dat het advies wegblijft van de fosfaatverdeling. Toch geeft dit het CDA en de ChristenUnie nieuwe munitie om de winning van regionaal veevoer (via dergelijke contracten) weer op de agenda van landbouwminister Carola Schouten te zetten.
Komt de Kringloopwijzer terug?
Schouten maakte in december nog bekend dat het voer-mestcontract geen alternatief zou worden voor grond. Het argument daarvoor was dat het contract geen stimulans geeft om de grondpositief onder de melkveebedrijven te vergroten. Dat maakt dat zij het contract niet wilde opnemen in het stelsel van 'Verantwoorde groei melkveehouderij'.
D66 gaat een stap verder en vraagt Schouten op welke wijze de Kringloopwijzer het beste aangepast kan worden, zodat deze goed aansluit bij de visie van de Commissie Grondgebondenheid. Daarvoor moet nog wel een tussenstap worden genomen, en dat is om de Kringloopwijzer weer een kans te geven. "Dit omdat de fraude veel kleinschaliger is dan eerder werd gedacht", aldus het CDA en de VVD.
Steeds meer vragen
Ondertussen blijft het fosfaatrechtenstelsel vragen oproepen. Zo vragen diverse partijen zich af wat er met de rechten in de fosfaatbank gaat gebeuren, en hoe de ontheffing voor jongvee van vleesveehouders eruit gaat zien. Daarnaast vragen de partijen zich af welke maatregelen er genomen gaan worden voor zogenaamde 'dubbeldoel koeien', en welke melkveehouders nog geen beschikking hebben ontvangen.
Ook is er nog veel onduidelijkheid over de omgang met de knelgevallen. D66 toont aan dat er 9 melkveebedrijven zijn die op 2 juli 2015 nog geen melk leverden en dus niet onder de knelgevallenregeling vallen. Hoe gaat men daarmee om? Er zijn tevens zorgen over de fosfaatmonitor. Als die uitwijst dat de productie boven het plafond uitkomt, dan kan dit gevolgen hebben voor de sector.
Schouten heeft aangegeven om dat in te grijpen; daarover willen de diverse partijen uitleg. Daarnaast worden er zorgen geuit over een verdere generieke korting bij een overschrijding van het plafond. Kortom: er heersen nog veel vragen en onduidelijkheden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.