Milieudefensie wil dat supermarkten alleen nog duurzaam geproduceerde melk verkopen. Om dat doel te behalen, moeten melkveehouders meer betaald krijgen. LTO Nederland is blij met die actie, maar het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) niet.
Om ervoor te zorgen dat supermarkten duurzamer gaan inkopen, start Milieudefensie met de petitie 'Eerlijke melk'. De organisatie wil dat supermarkten alleen nog melk verkopen van bedrijven die geen mestoverschot hebben, duurzaam veevoer gebruiken en ruimte bieden aan weidevogels. Echter, de supermarkten moeten dan wel enkele centen meer betalen.
Melkveehouder krijgt te weinig
"Afgelopen jaar is de melkprijs 50% duurder geworden. Echter, daar merkt de boer niets van. Hij krijgt nog steeds structureel te weinig te betaald. De stijging van de melkprijs hoeft niet forst te zijn, er hoeven maar een paar centen per liter bij. Er moet meer geld naar de boeren gaan en minder naar de supermarkten en zuivelbedrijven. Supermarkten moeten kiezen voor een duurzaam product in de schappen", dat liet Jeroom Remmers, Senior Project Manager bij Milieudefensie, dinsdagochtend 5 september weten aan BNR nieuwsradio.
Ook Kees Romijn, oud-voorzitter van LTO Melkveehouderij, vindt dat de boer meer mag verdienen. "De melkprijs van de boer is over de jaren heen een vlakke lijn gebleven, maar de kosten zijn omhoog gegaan."
CBL niet verrast door actie
​Marc Jansen, directeur van het CBL, is niet verrast dat Milieudefensie nu met deze actie komt. "Zij ontvingen geld van de Postcodeloterij en hebben ervoor gekozen om dit geld in de zuivelsector te steken. Het probleem speelt echter al veel langer. Door deze actie proberen zij de boer aan hun zijde te krijgen en dat lukt. De boer wil namelijk altijd meer geld voor zijn melk."
Prijs op basis van de markt
Jansen meent dat de melkprijs via marktwerking tot stand moet komen. "Deze actie zet, naar mijn idee, niet veel zoden aan de dijk." Jansen verwijst daarbij naar het programma 'Duurzame Zuivelketen'. Volgens hem is daar al in verwerkt dat de zuivelsector momenteel werkt aan meer biodiversiteit, grondgebondenheid en biologische veehouderij. "Het is sympathiek van de Milieudefensie, maar zo werkt het niet. De prijs moet uit de markt komen. De markt moet zelf zijn werk doen en daarbij stijgt de prijs nu toch al."
Jansen hekelt de negatieve aandacht, die de zuivelsector nu ontvangt. "Het is alleen maar negatieve aandacht voor de sector en dat is jammer. Op het melkveebedrijf zijn ook veel verschillen in de kostprijs. Het is beter om daarmee aan de slag te gaan."
Supermarkt verantwoordelijk
Milieudefensie wil met deze actie de supermarkten onder druk zetten. Volgens Jansen gaat dat alleen niet werken. "De supermarkten voelen zich verantwoordelijk, maar het is ook de verantwoordelijkheid van de gehele keten. Supermarkten moeten ervoor zorgen dat de consument keuzes kan maken. Vroeger was er 1 product, maar nu staan de schappen vol met verschillende soorten melk. De consument heeft dus genoeg keuze, maar zal al snel kiezen voor het goedkoopste product."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10875778/milieudefensie-in-actie-voor-hogere-melkprijs][/url]