De populariteit van melk met een smaakje is het afgelopen half jaar flink gestegen in India. In het eerste half jaar van 2017 bestond 39% van de nieuwe zuivelproducten uit melk met een smaakje. Dat maakt onderzoeksbureau Mintel bekend.
Volgens datzelfde onderzoeksbureau bestond ruim 43% van de nieuwe zuiveldranken in 2016 uit melk met een smaakje. Dat is een stijging van meer dan 20% ten opzichte van 2012.
Meer interesse voor zuivelproducten
Uit het onderzoek van Mintel blijkt ook dat de verkoop van melk met een smaakje in India sinds 2012 behoorlijk is toegenomen. In 2012 werd er zo'n 55 miljoen liter van het product verkocht. Echter, in 2015 was dat aantal al gestegen naar 72 miljoen liter, een stijging van circa 31%. Door de populariteit van het product steeg de waarde ervan met ruim 40% in dezelfde periode, van 570 crore Rs (€75 miljoen) naar 800 crore Rs (€105 miljoen).
Als het aan voedsel- en drankenanalist Ranjana Sundaresan ligt, heeft de populariteit van melk met een smaakje ook bijgedragen aan andere innovaties in India. "Bijna alle zuivelfabrikanten in India hebben minstens 1 soort van het product in hun assortiment. Daarnaast proberen zij allen nieuwe smaken te ontwikkelen."
Gezondheid is van belang
Uit het onderzoek van Mintel blijkt dat 64% van de Indiase bevolking vindt dat voorverpakte ready-to-drink (RTD) producten gezond zijn. Daarnaast geeft nog eens 48% aan dat ze energie krijgen van de zuivelproducten. Ook hygiëne blijkt belangrijk, want 46% van de bevolking geeft aan dat ze voorverpakte dranken als hygiënisch ervaren.
Het valt Sundaresan op dat de Indiase bevolking steeds meer openstaat voor zuivelproducten. "Vooral gezinnen met kinderen zien uiteindelijk in dat melk een toegevoegde waarde heeft voor de gezondheid. Dat laatste is voor de ouders een reden om het product toch maar te kopen."
Gemakzucht speelt ook mee
Meer dan de helft, circa 54%, van de bevolking geeft aan dat het vooral gemakkelijk is. Ook ziet 32% van de consumenten, met kinderen tussen de 13 en 17 jaar, het als goede traktatie of beloning.
Daarbij blijken de voorverpakte zuivelproducten een uitvinding voor bij het ontbijt. "Het onderzoek toont aan dat het ontbijt een kans is voor de vele zuivelfabrieken. Helaas, benutten de fabrikanten die kans nog niet goed genoeg", beweert Sundaresan. "Consumenten hebben namelijk geen tijd voor een uitgebreid ontbijt. Zij willen snel en gemakkelijk hun producten tot zich nemen." Volgens Sundaresan moeten er in de toekomst dus veel meer geïnvesteerd worden in on-the-go zuivel-innovaties.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.