De populariteit van melkvetten neemt wereldwijd toe. Dat brengt langetermijnvoordelen voor de Amerikaanse melkveehouders met zich mee. Dat melden het Dairy Management Inc (DMI) en de National Milk Producers Federation (NMPF).
De waarde van melkvet in Verenigde Staten is de afgelopen periode aanzienlijk gestegen. Dit komt vooral doordat consumenten anders zijn gaan denken over volle melkproducten. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van de NMPF.
Onderzoek naar melkvetten
Volgens Tom Gallagher, CEO van DMI, is die verandering bij de consument te danken aan de vele onderzoeken naar de waarde melkvet. "Wij hebben al langer het gevoel dat melkvetten positieve effecten hebben voor de consumenten. Echter, die gedachte werd toentertijd niet gedeeld door overheidsinstanties en professionals."
De toegenomen vraag naar melkvet heeft de Amerikaanse boterprijzen ook versterkt. DMI verwacht dat de Amerikaanse melkveehouders daardoor op de lange termijn meer gaan verdienen hun melk.
Verkoop volle melk groeit
Doordat de waarde van melkvet sterk is gegroeid, neemt ook de verkoop van volle melk in de Amerikaanse supermarkten toe. Die verkoop daalde juist langdurig tussen 2000 en 2013. "De toenemende populariteit van melkvet gaat veel verder dan de effecten die dit heeft op boter", zegt Peter Vitaliano, VP economische beleid en marktonderzoek bij NMPF. "De dalende verkoop van volle melk was zeer sterk tot 2013. Sinds dat jaar zien we een ommekeer en momenteel zien we zelfs een verhoogde omzet van volle melkproducten."
Het aandeel melkvet, dat gebruikt wordt om boter van te maken, is met bijna 19% toegenomen. Ook is het gebruik van melkvet voor kaas- en yoghurtproducten toegenomen. "In bijna alle belangrijke zuivelproducten is een toename van melkvet zichtbaar. Hierna denk ik dat de 'bevroren' producten aan de beurt zijn", zegt Vitaliano.
Volgens de analyse van de NMPF zullen de Amerikaanse boterprijzen voorlopig niet onder de 2 dollar per pond komen. Dit komt voornamelijk door de verdubbelde vraag naar melkvet.
Voldoen aan de vraag
Om te kunnen voldoen aan de binnenlandse vraag, heeft de Amerikaanse zuivelindustrie zijn export naar de wereldmarkt verlaagd. "De zuivelindustrie heeft verschillende boter- en melkvetproducten van de wereldmarkt gehaald. Die producten hebben we simpelweg nodig om te kunnen voldoen aan de vraag van onze eigen consumenten.", beweert Vitaliano.
Ook in Europa, Nieuw-Zeeland en Australië is er meer vraag naar producten met melkvet. "Melkvet is in principe altijd een product in overschot geweest. Dat leidde in 2009 zelfs tot dalende wereldprijzen", weet Vitaliano. "De vraag naar botervet zal echter altijd een drijvende kracht blijven in de zuivelindustrie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.