Botervet is een nieuwe voedseltrend in Japan. Het gaat om ghee, een product gemaakt van botervet en te gebruiken als bakboter.
De Hollandse start-up Ghee Easy maakt het bakvet ghee. Tijdens de Mezamashi TV-show keken afgelopen week meer dan 14 miljoen Japanners naar een item dat uitgebreid de voordelen van ghee ten opzichte van boter of plantaardige oliën ter sprake bracht. Dat meldt de website EVMI.
Japanners eten heel gezond
De Japanse bevolking heeft de hoogste levensverwachting ter wereld. Dat komt voor een groot deel door hun gezonde voeding. Japanners eten traditioneel veel vis en weinig bewerkte producten.
Tijdens de ochtendshow werd expliciet gerefereerd aan de betere bakeigenschappen van ghee. De ghee werd vergeleken met boter. In boter gebakken garnalen werden zwart, terwijl de in ghee gebakken garnalen prachtig bruin kleurden.
Ghee is populair
Ghee is een hele zuivere vorm van geklaarde boter. Het is een bakvet met de rijke smaak en geur van roomboter, maar het kan tot een veel hogere temperatuur worden verhit. Boter verbrandt al bij 130 graden, olijf- en zonnebloem olie gaan rond de 170 graden walmen. Ghee kan daarentegen probleemloos tot 250 graden verhit worden en wordt gebruikt voor het bakken van vis en vlees, maar ook voor het bakken van een ei, pannenkoeken of het wokken van groente.
Ghee Easy groeit
Ghee Easy maakt een spectaculaire groei door. “Drie jaar geleden begonnen we met ghee maken vanuit de keuken in mijn Amsterdamse appartementje op twee hoog” vertelt oprichter David Klingen. “Nu hebben we een complete fabriek staan en gaat onze ghee de hele wereld over.”
Vooral de vraag uit Japan is groot. Elke maand worden duizenden kilo’s ghee op de boot gezet. Deze week stond Ghee Easy in Japan in de top tien van meest verkochte voedselproducten op webwinkel Amazon.
Dagelijks
Ook in Nederland bakken steeds meer mensen met ghee. Klingen: “Toen we net begonnen, waren onze klanten vooral culinaire types en van die echte foodies. Maar steeds meer mensen zien ghee nu als een dagelijks te gebruiken bakvet. Zo’n ontwikkeling zag je afgelopen jaren ook met kokos-olie. Dat ligt inmiddels gewoon in iedere supermarkt”.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.