Bijna 7 op de 10 Belgische melkveebedrijven zal in de toekomst niet alleen groter, maar ook duurzamer worden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vakgroep Landbouweconomie, naar de inzichten en behoeften van 2.800 melkleveraars van Milcobel.
De Belgische melkveehouders noemen vooral bedrijfsvergroting, het efficiënter benutten van de infrastructuur en het verhogen van de productiviteit van het melkvee als voornaamste doelen. Daarentegen geven zij wel aan dat deze groeiambities behoorlijk wordt getemperd door de begrenzende omgevingsfactoren, zoals de beschikbaarheid van grond, arbeid en milieubeperkingen.
Groei belangrijk voor melkveehouder
Uit het onderzoek blijkt dat melkveehouders, die na 2022 nog actief verwachten te zijn, van mening zijn dat de beschikbare (en nog niet benutte) stalplaatsen ingevuld moeten worden met meer koeien. De infrastructuur moet volgens hen nuttiger en beter gebruikt worden.
Zij verwachten ook dat hun melkleveringen behoorlijk zullen gaan toenemen, van 573.000 liter in 2017 naar 800.000 liter in 2022. Deze toename van de melkproductie zal mogelijk gemaakt worden door een drietal opties.
Begrenzende factoren vormen beperking
Daarnaast geven de melkveehouders aan dat zij te maken hebben met verschillende beperkende factoren. Ruim 40 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij de beschikbaarheid van grond als grootste beperking zien. Op de tweede plaats komt het gebrek aan arbeid (32 procent). En als laatste geeft 31,2 procent van de melkleveraars aan dat zij milieubeperkingen, zoals mestafzet, zien als een grote hindernis.
Echter, zij geven wel aan dat de evolutie naar minder, maar grotere melkveebedrijven die meer melk leveren, gepaard gaat met een flinke verbetering van de CO2-uitstoot.
Bij de eigen invulling, van beperkende factoren, bleek vooral de melkprijs van belang. Opvallend is echter dat leeftijd, gezondheid en opvolging geen noemenswaardige beperkende factoren zijn binnen de melkleveraars van Milcobel.
Dirk Ryckaert, voorzitter van Milcobel: 'Milcobel wil oproepen tot aandacht voor deze problematiek. Als we onze melkveehouderij in stand willen houden en de groei van onze bedrijven willen ondersteunen, dan zal ook het politieke landbouw- en milieubeleid de nodige ruimte moeten bieden voor duurzame ontwikkeling.'
Onderzoek vanuit Milcobel
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Milcobel, de grootste Belgische zuivelgroep. Er werden in totaal 2.800 melkleveraars ondervraagd en daarvan hebben 2.017 leden een volledig antwoord gegeven. Om het onderzoek representatief te houden, is een steekproef van 1.000 leden genomen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.