De wereldwijde melkproductie stijgt dit jaar met 1,4 procent. Dat verwacht de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties. De groei wordt voornamelijk gerealiseerd in delen van Azië, het Midden-Oosten en de VS.
Kort samengevat: de FAO verwacht een productiestijging in Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika. In Europa en Afrika wordt gerekend op een stagnatie van de melkaanvoer. Minder melk wordt verwacht in Oceanië, met name in Australië. De groei in Azië en het Midden-Oosten heeft nauwelijks effect op de wereldmarktprijzen, omdat dat deze regio’s van oudsher nauwelijks een rol spelen.
Lichte groei in exportregio’s
In exacte percentages verwacht de FAO 3,9 procent meer melk in India. Daarmee breidt de melkplas in India uit tot 166,6 miljoen ton. De VS produceert, naar verluidt, 2 procent meer melk. Per saldo groeit de melkplas in de belangrijkste exporterende regio’s met circa 0,6 procent. Dit is gelijk aan 1,6 miljard liter melk.
Omdat de exporterende regio’s afstevenen op een lichte groei, is importgroei noodzakelijk voor een marktbalans. De verwachting is dat China en Australië meer importeren, vanwege een krimpende melkplas. Ook Rusland, Mexico en de Filippijnen nemen waarschijnlijk meer zuivel af. Per saldo verwacht de FAO dat het verhandelde zuivelvolume met 1 procent toeneemt.
Minder vraag naar volle melkpoeder
Wat betreft de handel in zuivelfabricaten wordt verwacht dat de vraag naar volle melkpoeder afzwakt. Daartegenover staat een toenemende vraag naar boter, kaas en magere melkpoeder. Wel moet gesteld worden dat de interventievoorraden van magere melkpoeder in Brussel het sentiment op de zuivelmarkt drukken. Er ligt nog altijd zo’n 350.000 ton magere melkpoeder opgeslagen in interventie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.