India blijft de grootste zuivelproducent ter wereld en weet ook over 2016 een noemenswaardige groei neer te zetten. Door de stijging schiet het volume zelfs door de grens van 155 miljoen ton heen. Een knelpunt voor verdere groei is echter de productie van ruwvoer.
Over 2016 wist het land opnieuw een productiegroei van 6,5 procent neer te zetten. Iets wat ook in 2015 lukte, maar daarvoor lag het gemiddelde groeicijfer per jaar op 4,5 procent. Waarmee het groeicijfer 2 keer zo hoog is als in de rest van de wereld. In 2016 breekt de aanvoer ook nog eens door de 155 miljoen ton heen. Het houdt in dat er voor elke consument in India 337 gram melk per dag beschikbaar is.
EU niet de beschikking over groeiende vraag
Om het in perspectief te plaatsen. De Europese Unie produceerde over 2016 in totaal 152,18 miljoen ton melk. Het einde van het melkquotum gaf de EU de kans om iets in te lopen op de zuiveltopper. Helaas heeft de EU niet de beschikking over een groeiende bevolking en in lijn daarmee een groeiende vraag naar zuivel.
Shri Radha Mohan Singh zegt dat als het gaat om de waarde van melk het de belangrijkste agrarische commodity is. Om dit doel te bereiken kende het land een zogenaamde zuivelrevolutie.
Geen kunstmatig hoge melkprijs
Om de melkveehouders in India te helpen en de melkproductie aan te jagen wordt ook de melkprijs goed in de gaten gehouden. Toch staat Singh ervoor dat het land geen systeem gebruikt om de melkprijs kunstmatig hoog te houden. 'Maar, de verhoging komt alleen ten goede aan boeren die hinder ondervinden van de hoge productiekosten, waaronder voer.' Hogere melkprijzen hebben tot gevolg dat consumenten meer moeten betalen voor zuivelproducten.
Een belangrijk knelpunt voor melkveehouders is een gebrek aan ruwvoeders. Dit door een gebrek aan grond. De enige manier om de productie te verhogen is de inzet van een betere kwaliteit zaaizaad. In samenwerking met de overheid probeert de zuivelsector de melkaanvoer verder te verhogen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.