Opeens is er het nieuws dat China definitief een einde maakt aan het één kind beleid. Meer Chinese kinderen betekenen nog meer kansen voor babyvoeding uit onder meer Nederland, maar is dit ook echt zo? Een analyse van Boerenbusiness schetst de achtergronden.
Babyvoeding wordt met recht de gouden gans van de zuivelmarkt genoemd. Naast sportvoeding is dit het product wat de hoogste marge boekt. Voor Fonterra was het reden om een fabriek in Nederland te bouwen en de samenwerking te zoeken met andere bedrijven in Europa. Voor Europese zuivelaars was dit het argument om te investeren in de productie van wpc's.
Zonder een verruiming van het één kind beleid is China al de grote aanjager van de markt. Nu wordt het op termijn voor de Chinese ouders mogelijk om twee kinderen te krijgen. Een ontwikkeling die door de markt met gejuich ontvangen is en direct positief uitpakt voor de zuivelsector.
Zo namen de aandelen van Yashili en Mengniu direct toe na het naar buiten komen van het grote nieuws uit China met respectievelijk 13 en 7,8 procent. Ook buiten Azië namen de aandelen van zuivelaars in waarde toe. Mead Johnson gaat aan kop met een plus van 3,8 procent, Danone moet het doen met een stijging van 1,5 procent en Fonterra, welke nog niet lang een eigen merk heeft, zag het aandeel met 0,6 procent toenemen.
De laatste jaren nam de concurrentie op de Chinese markt van babyvoeding fors toe. Ook proberen de Chinese autoriteiten de consument over te halen te kiezen voor Chinees product en niet te gaan voor het veel duurdere buitenlandse product. Tevens pakten de autoriteiten de bedrijven aan die volgens hun informatie met prijsafspraken prijzen nog verder omhoog dreven. Ook het Nederlandse FrieslandCampina leverde het een boete op.
Ondanks de inspanningen van de Chinezen bleek eind oktober dat de Chinezen nog steeds gretig Nederlands product importeren. Ook de Ieren boeken goede resultaten en de Duitsers zetten meer product af op deze markt. Daar staat tegenover dat verkoopcijfers van de Aziatische bedrijven juist iets tegenvielen.
Logischerwijs kan een verruiming van het één kind naar twee kinderen een verdubbeling van de omzet opleveren. Kleine kanttekening: ouders moeten dan wel massaal kiezen voor een tweede kind. In het ideale plaatje gebeurt dit ook, maar de praktijk is dat in China vaak beide ouders werken. Dit omdat het leven daar duur is en een kind ook veel kosten met zich meebrengt. Babyvoeding kon een dergelijke hype worden, doordat het de grootouders zijn die de kinderen min of meer grootbrengen. Toen het Chinese product onveilig bleek te zijn, het belangrijkste schandaal was die met melamine, kwam het product van over de grens in zwang.
De ouders zijn zuinig op hun kind, want mocht er iets gebeuren met het kind dan is een tweede verboden. Ook is dit kind degene die later voor de ouders zorgt. Het leverde een voorkeur op voor jongentjes en schandalen met meisjesbaby's. Door het beleid te verruimen krijgen mensen de ruimte om als er iets met het kind gebeurt te gaan voor een tweede kind. Nu is echter de hamvraag of ouders gaan voor een gezin met twee kinderen? Ruim 36 jaar hoefden ze daar geen beslissing over te nemen en nu weten veel mensen niet beter. Daar komt bij dat net zoals in Europa ouders op steeds latere leeftijd aan kinderen beginnen.
Eerder schreef Boerenbusiness al dat China de kaders neerzet voor een zee van melk, maar hoe past verruiming van het één kind beleid hier in. Is het een spekje wat de melkmarkt voorgehouden wordt, wat aan het einde van de rit een minder grote traktatie blijkt te zijn dan iedereen dacht? Of worden de verwachtingen waargemaakt.
Fonterra gelooft er duidelijk in en is een joint venture aangegaan met het Beingmate. Samen, Fonterra 49 procent aandeel en Beingmate 51 procent, gaan ze de fabriek in het Australische Darnum aanjagen en producten afzetten op de Chinese markt. Fonterra heeft sowieso een aandeel van 18,8 procent in het Chinese bedrijf. In Australië worden onder meer de ingrediënt uit Heerenveen verwerkt tot het merk Anmum.
Nu is babyvoeding een lucratieve niche voor de Nederlandse zuivelaars, maar wanneer er een explosieve stijging van de vraag komt kan dit zo veranderen. Goed nieuws, maar het gevaar wat hierin schuilt is dat de melkmarkt nog meer gaat leunen op China en dit is wellicht het gevaar wat een fata morgana met zich meebrengt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/artikel/10866547/Babyvoeding-fata-morgana-voor-zuivel]Babyvoeding fata morgana voor zuivel[/url]