De economische groei en verstedelijking in Turkije maken dat er grote groeikansen ontstaan voor de zuivelsector. Die kansen zijn een magneet voor investeerders. Ook het Arabische Abraaj Group, zeer actief in Afrika, heeft nu zijn slag geslagen, zo meldt Golf Business.
Het private investeringsbedrijf Abraaj Group maakt bekend een meerderheidsbelang genomen te hebben in het Turkse familiebedrijf Yörsan Groep. De investering werd aangekondigd in samenwerking met de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling en de Yörsan famillie.
De afgelopen vijftig jaar produceerde Yörsan zuivelproducten in Turkije. Onder het portfolio van het bedrijf vallen yoghurt, kaas, melk en de traditionele Turkse zuiveldrank Ayran.
De waarde van de Turkse zuivelsector wordt geschat op 2,8 miljard dollar.
Verstedelijking, een transitie van open naar verpakte producten en een groeiende retailsector zijn verantwoordelijk voor de groei bij zuivel. Experts geven aan dat er grote kansen zijn in Turkije, omdat de consumptie van zuivel per inwoner nog altijd laag is vergeleken met de consumptie in Europese landen.
Het investeringsbedrijf Abraaj gaat de Yörsan groep helpen uit te breiden op de binnenlandse en de internationale markt. "Wij geloven dat het bedrijf de potentie heeft snel marktleider te worden in het hoogwaardige zuivelsegment", zegt Omar Syed, directeur bij Abraaj.
Abraaj Capital behoort tot een grote groep van private investeerders die kijkt naar mogelijkheden om mee te liften op de economische groei in Turkije. Gemiddeld groeit de economie met vijf procent per jaar.
Eerder slaagde het bedrijf er al in een minderheidsbelang te behalen in Fan Milk, een afzetorganisatie voor bevroren zuivelproducten in West Afrika. Tevens investeerde het bedrijf in het grootste zuivelbedrijf in het oosten van Afrika, Brookside Dairy.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.