Babymelkpoeder dat is geproduceerd voor de Nederlandse markt wordt massaal door Nutricia naar China verscheept. Dit meldt De Telegraaf op basis van onderschepte vrachtbrieven en door een analyse van gescande QR-codes door Marketingfacts.nl.
Volgens De Telegraaf zijn Chinezen bereid om 3 keer meer te betalen voor Nederlands babymelkpoeder. Hierdoor heeft Nutricia 5 keer meer winst geboekt dan het geval was wanneer de melkpoeder alleen in Nederland was verkocht.
Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) laat in een reactie weten dat supermarkten gedane bestellingen niet geleverd krijgen, ondanks toezeggingen van producenten. Nutricia bevestigt de gestegen export naar China, maar verklaart ook dat de productie voor de Nederlandse markt met tientallen procenten is verhoogd.
De afname van babymelkpoeder wordt verder bevestigd door Marketingfacts.nl. In het kader van een actie zijn Nederlandse producten voorzien van een QR-code. Hoewel de actie in december 2012 afliep, blijken de codes ook in 2013 te zijn gescand. Dit is echter niet door Nederlanders gedaan, maar door Chinezen. In totaal zijn 7.358 scans afkomstig uit China terwijl dit aantal in andere landen minimaal is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/artikel/item/10826349/Nutricia-bevestigt-export-babymelkpoeder-naar-China]Nutricia bevestigt export babymelkpoeder naar China[/url]