De zorgen om het verlies van landbouwgrond worden binnen Nederland breed gedeeld. Ruim 75% van de bevolking ziet de agrarisch ondernemers als cruciaal voor het platteland in ons land en vindt bescherming ervan dan ook noodzakelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Direct Research, in opdracht van LTO Nederland, onder 1.500 Nederlanders.
Een groep actievoerders voor het behoud van de Lutkemeerpolder, een landbouwgebied dat wordt omgezet in een bedrijventerrein, werden op maandag 7 september gearresteerd. Uit onderzoek van Direct Research blijkt echter dat zij bij lange na niet de enigen zijn die voor het behoud van agrarische gronden pleiten. Meer dan 75% van de ondervraagde 1.500 Nederlanders vindt het namelijk cruciaal dat het (cultuur)landschap van Nederland beschermd wordt.
Vanuit de Nederlanders is er grote waardering voor ons karakteristieke landschap en de grote rol die de agrarisch ondernemers daarin spelen. "Ons karakteristieke platteland (met koeien in de wei, bollenvelden en akkerbouwpercelen) wordt wereldwijd herkend. De Nederlandse land- en tuinbouw speelt een belangrijke rol in het aangezicht van ons land en de vitaliteit van het platteland", zo vertelt Ben Haarman, portefeuillehouder Natuur en Landschap bij LTO Nederland.
Zorgen over verdwijnen van grond
Er zijn dan ook grote zorgen over het feit dat landbouwgrond onder druk staat. Door industrie, zonneweides en woningbouw is in de afgelopen 30 jaar al ongeveer 190.000 hectare (oftewel 10%) van het landbouwareaal in Nederland verdwenen. Bescherming is volgens de Nederlanders dan ook noodzakelijk.
Daarnaast vindt een grote meerderheid (ruim 77% van de respondenten) dat boeren noodzakelijk zijn voor de vitaliteit en leefbaarheid van het platteland. Een vergelijkbare groep is van mening dat weidegebieden in de Randstand niet voor woningbouw mogen worden bestemd. Opvallend is dat een groot deel van de Nederlanders (52%) wel voor het plaatsen van zonneparken op weilanden en akkers is.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.