De Agribusiness Award is weer een nieuw seizoen ingegaan. Voor de zesde keer wordt de prijs uitgereikt. Dit jaar is ABN AMRO mede-initiator en -organisator van de Award. Daarbij is er dit jaar niet alleen aandacht voor technische innovaties maar ook voor systeem- of keteninnovaties zoals kansrijke marktconcepten.
De Agribusiness Award is bedoeld als waardering voor een product, dienst of ketenconcept dat met een innovatief product of nieuwe dienst voordeel weet te realiseren voor Nederlandse boeren of tuinders. Voor bedrijven die de sector met hun innovatiekracht en maatschappelijke betrokkenheid inspireren en naar een hoger plan tillen. Bedrijven uit de Nederlandse food- en agribusiness worden dan ook weer van harte uitgenodigd om zich dit jaar met hun innovatie van een product, dienst of bedrijfsproces in te schrijven voor de Award. Aanmelden kan nog tot 1 december 2024.
Deelnemen geeft een boost
Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de vakjury van de Agribusiness Award (rechts op de foto), krijgt zelf altijd veel energie van het beoordelen van die 'hartstikke mooie innovaties' die boeren verder helpen. Ook ziet hij dat het de genomineerden elke keer weer een boost geeft. De oud-bestuursvoorzitter van Wageningen UR roept iedereen met een slimme innovatie – 'groot of klein, dat maakt niet uit' - dan ook op zich aan te melden voor de Award.
Er zijn vijf voorwaarden waar een inzending aan moet voldoen. "Ten eerste moet het een slimme innovatie zijn, dat je denkt: dat is knap, dat is mooi." Iedereen mag een innovatie indienen, maar er is één harde eis, stelt de juryvoorzitter: "De boer moet er financieel voordeel van hebben, al mogen anderen er natuurlijk ook voordeel van hebben." De derde voorwaarde is dat de innovatie zich al bewezen moet hebben in de praktijk. "Geen papieren innovatie, je moet al een werkbaar voorbeeld hebben in de praktijk. Dat hoeft niet altijd een machine of product te zijn, maar kan ook een verbetering zijn in een proces of een service." De vierde eis is dat de innovatie potentie moet hebben. "Een groot marktpotentieel, dus breed toepasbaar voor meerdere boeren in Nederland en eventueel het buitenland." Vervolgens kijkt de jury ook nog naar de uitstraling. "Is het een sympathieke innovatie, draagt deze bij aan het imago van de sector of gewenste verbetering van zaken? Als je denkt aan In Ovo (dat haantjes al in het ei detecteert) dan heeft dat een gunfactor omdat je kunt voorkomen dat je dieren moet doden. Dat is een hartstikke mooie innovatie, daar komen we mee vooruit."
Verrassende inzendingen
De ingezonden innovaties weten Aalt Dijkhuizen elke keer weer te verrassen. Vorig jaar kwam BBLeap als winnaar uit de bus. BBLeap heeft de Award gewonnen met een plantspecifieke spuittechniek met real-time camera. "Dit is echt een techniek voor echte precisielandbouw en heel breed en internationaal inzetbaar", aldus de juryvoorzitter. Het jaar ervoor was de wiedrobot (de Robot Weeder ARW-912 van Andela Techniek & Innovatie red.) de winnaar. Deze volautomatische en zelfrijdende onkruidwieder is een innovatie naar de toekomst toe en biedt in eerste instantie voor de biologische landbouw een oplossing. Ook het jaar daarvoor was de winnaar er een op technisch vlak, de Lely Sphere. "Nu stikstof zo'n groot item is geworden, zeker in de politiek, zie je dat er toch weer oplossingen komen als de noodzaak er is", aldus de juryvoorzitter.
Ook minder tastbare innovaties maken kans op de Agribusiness Award, zoals het LG Lab van Limagrain dat gras kan bemonsteren. Dijkhuizen: "Bij krachtvoer weet je wat de koe uit het rantsoen opneemt, maar vers gras is wisselend in samenstelling. Binnen een paar uur kom je met deze innovatie te weten wat er aan voedingswaarde in zit, zodat je het rantsoen voor koeien kunt aanvullen. Dat is een geweldig voorbeeld van een innovatie die niet zo zichtbaar is, maar waarmee je voeding kunt optimaliseren en bovendien uitstoot verminderen, doordat je minder snel overvoeding van eiwitten krijgt."
Ook op gebied van dierenwelzijn zijn er regelmatig inzendingen. "We hebben ook een fantastische nominatie gehad op gebied van dierenwelzijn waarbij je op een slimme manier varkens een vaccin kunt geven (Piglet Treatment Systems red.). Je kan meteen aflezen welk dier wat moet hebben en alle gegevens worden vastgelegd en door de keten heen behouden tot aan de consument."
Dijkhuizen: "Wat mij altijd intrigeert is: deze innovaties komen dan naar boven, maar tegelijk kun je verwachten dat we over heel veel niets horen en dus dat er nog veel meer in de pijplijn zitten. Er is een waslijst aan mooie innovaties en ik verwacht, en hoop, dat die alleen maar groter wordt. Het is altijd een verbazingwekkend mooie lijst met innovaties die naar voren komt. Je zou denken: dat put een keer uit, maar er komen juist eerder meer dan minder innovaties."
Winnen is de kers op de taart
Volgens de juryvoorzitter hoef je niet een hele papierwinkel in te vullen om mee te doen. "We hebben een standaardformulier dat ondertussen goed is uitontwikkeld. Ik zou iedereen oproepen: doe mee. Het is sowieso leuk. Als je bij de genomineerden zit ben je eigenlijk al een winnaar. Boerenbusiness doet veel om het kenbaar te maken en ABN AMRO biedt hulp aan om de innovatie door te ontwikkelen en goed in de markt te zetten. Als je wint is dat de kers op de taart. Het geeft ook trots. Aan dit soort innovaties wordt jaren gewerkt, aan gesleuteld. Aandacht voor het werk dat je erin hebt gestopt is dan een hartstikke mooi iets."
Dijkhuizen heeft er veel zin in om dit jaar weer al die innovaties weer te mogen beoordelen. "Wij als jury gaan weer onze uiterste best doen om de beste innovaties eruit te halen. Het geeft altijd weer veel energie om te zien wat er allemaal ontwikkeld wordt. Dan denk je vaak: maar waarom is dat niet eerder bedacht. Petje af weer voor de mensen die dat wel gedaan hebben!"
Heb jij met jouw bedrijf een interessante innovatie voor de agrarische sector op de markt gebracht? Aanmelden kan nog tot 1 december via www.agribusinessaward.nl.