Agrifoto

Analyse Granen & Grondstof

'Regels stroken niet met waar de markt om vraagt'

23 Augustus 2024 - Jurphaas Lugtenburg

In Duitsland zakt de graanoogst dit seizoen onder de 40 miljoen ton volgens de Duitse boerenbond. Het groeiseizoen werkte bepaald niet mee, maar ook de politiek krijgt de wind van voren van de bond. Door onpraktische regels kan er niet geproduceerd worden waar de markt om vraagt, zo luidt de kritiek. Op de markt hadden de Duitse oogstcijfers weinig effect. Over de hele linie sloten de koersen in het rood.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het septembercontract voor tarwe op de Matif sloot gisteren €2,50 lager op €196,75 per ton. Op de CBoT sloten de koersen ook in het rood afgelopen handelssessie. Tarwe leverde 1,7% in en kwam uit op $5.11 per bushel. Maïs sloot 1,1% lager op $3.71½ per bushel. Soja was de grootste daler met 2,3% naar $9.41¼ per bushel.

Het Deutscher Bauernverband (DBV) kwam gisteren met nieuwe cijfers over de graanoogst van 2024. De totale Duitse graanoogst wordt geraamd op 39,3 miljoen ton. Dat is ruim onder het meerjarig gemiddelde. Vorige seizoen werd er 42 miljoen ton graan gedrost. Tarwe is veruit het belangrijkste graangewas en Duitse boeren dorste dit seizoen 18,0 miljoen ton tegen 21,2 miljoen ton vorig seizoen. Door de natte herfst is er 330.000 hectare minder wintertarwe gezaaid. Het extreem natte groeiseizoen heeft er ook nog eens voor gezorgd dat hectareopbrengsten achter bleven.

De totale oogst van wintergerst wordt door de DBV geraamd op 8,9 miljoen ton tegen 9,5 vorig seizoen. Ook hier speelt het weer een belangrijke rol bij de achterblijvende opbrengsten. Voor koolzaad verliep het groeiseizoen gezien de opbrengsten iets beter van vorige seizoen. De gemiddelde hectareopbrengst komt uit op 3,38 ton per hectare tegen 3,35 ton vorig jaar. Door een krimp in het areaal komt de totale oogst in Duitsland echter 200.000 ton lager uit dan vorig seizoen op 3,7 miljoen ton.

'Schrap onpraktische eisen'
"Een extreem nat groeiseizoen van herfst tot aan het begin van de zomer en opnieuw buien tijdens de oogst hebben onze boeren voor grote uitdagingen gesteld", schrijft Joachim Rukwied, voorzitter van de DBV in de toelichting op de cijfers. "Om opbrengsten en kwaliteit in de toekomst te garanderen moeten hindernissen en onpraktische eisen worden geschrapt! Het kan niet zo zijn dat er gevraagd wordt om baktarwe maar dat wij boeren alleen voertarwe kunnen telen door nieuwe regelgeving, zoals met betrekking tot bemesting."

Rukwied maakt zich ook zorgen over de toenemende beperkingen bij gewasbescherming. "De hoge schimmeldruk dit seizoen laat zien hoe belangrijk het is om gewassen effectief te kunnen beschermen. Het 'toekomstprogramma' gewasbescherming biedt geen oplossingen voor de uitdagingen waar we in de landbouw voor staan. We hebben dringen een nieuw beleid nodig op het gebied van gewasbescherming." Bieten, maïs en aardappelen hebben grotendeels van het natte groeiseizoen kunnen profiteren volgens de DBV. Maar ook hier is het de hoge ziektedruk in combinatie met het uitgedunde middelenpakket een punt van zorg.

Van kostendekkende prijzen is geen sprake volgens de DBV. Door de extreme prijsval op vooral de granenmarkt komen boeren in de problemen. Graan telen in Duitsland is door de hoge productiekosten en lage prijzen economisch niet meer mogelijk volgens de bond. Volgens Rukwied zijn talrijke politieke en wettelijk hindernissen opgeworpen voor Duitse boeren die het concurrentievermogen in de weg zitten. Een programma om de concurrentiekracht te herstellen is dringend nodig volgens Rukwied.

Staking
In de VS is er veel te doen over een spoorwegstaking in Canada. Personeel van de twee grootste spoorwegmaatschappijen (goed voor 80% van het goederenvervoer per spoor in Canada) hebben gisteren het werk neergelegd na het stuklopen van onderhandelingen met de vakbonden. Spelers op de graanmarkt vrezen een forse instroom van graan uit Canada naar de VS. Over hoe reëel die angst is, valt te twisten volgens analisten. Het alternatief voor vervoer per spoor is vervoer over de weg. Of er voldoende vrachtwagens beschikbaar zijn om significant meer graan over de grens met de VS te krijgen verschillen de meningen. Dat staat nog los van de hogere kosten die daarmee gepaard gaan.

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden