De strijd tussen Rusland en Oekraïne laaide afgelopen dagen weer op. Rusland viel het zuiden van Oekraïne aan met drones en Oekraïne lanceerde raketten waar een Russische oorlogsbodem uit de Zwarte Zee vloot niet ongeschonden uitkwam. Daarnaast mijden reders het Suezkanaal en de Rode Zee vanwege aanvallen van Houthi rebellen. Een lichtpuntje in alle problemen met transport vormt de VS waar de treinen naar Mexico weer rijden.
De Matif was maandag en dinsdag gesloten wegens kerst. In de VS doen ze niet aan Boxing Day dus de CBoT was gisteren wel open. Tarwe maakte een sprongetje omhoog afgelopen handelssessie en steeg met 3,2% naar $6.36¼ per bushel. Maïs en soja zaten ook in de lift maar deden het rustiger aan dan tarwe. Maïs pluste 1,5% naar $4.80¼ en soja steeg met 1% naar $13.13¼ per bushel.
Onzekerheid over de veiligheid op belangrijke scheepvaartroutes tussen Europa en Azië gaven tarwe steun. Het Oekraïense leger heeft in de vroege uren van 25 december tientallen Russische drones neergehaald, onder andere in de Odessa regio. Een dag later voerde Oekraïne een aanval uit op het schiereiland De Krim. Volgens Oekraïense media is daarbij het Russische marineschip Novotsjerkassk verwoest. Russische media bevestigen dat het schip uit de Zwarte Zeevloot beschadigd is, maar laten in het midden hoe groot die schade is. Het oplaaien van de strijd tussen Oekraïne en Rusland doet de zorgen over de veiligheid van de routes op de Zwarte Zee opleven.
Missie brengt rust op Rode Zee niet terug
Niet alleen op de Zwarte Zee is het onrustig. Ook op de Rode Zee zijn schepen niet veilig. Hier zijn het Houthi rebellen - ondersteund door Iran - die schepen die een link met Israël hebben aanvallen. De Rode Zee is via het Suezkanaal een belangrijke route tussen Europa en Oost-Afrika en nog belangrijker Azië. Het zijn vooral de containertarieven en prijzen voor olietransport die het nieuws halen nu Kaap de Goede Hoop weer gerond moet worden, maar ook voor de wereldhandel in met name tarwe en maïs zijn er gevolgen volgens verschillende bronnen. De EU, Oekraïne en Rusland exporteren namelijk serieuze volumes graan naar het Midden-Oosten en Azië.
Vorige week werd er onder leiding van de VS een missie aangekondigd onder de naam Operation Prosperity Guardian waarin de deelnemende landen waaronder Nederland patrouilleren op de Rode Zee. Toch kiezen de meeste reders er nog voor om te varen schrijft Reuters. Alleen Maersk maakte afgelopen zondag bekend plannen te hebben om de vaart over de Rode Zee weer te hervatten.
Grens tussen VS en Mexico is weer open
De twee spoorweg grensovergangen tussen de VS en Mexico zijn afgelopen vrijdag geopend nadat deze vijf dagen dicht waren. Het besluit om de overgangen te sluiten was genomen om personeel vrij te spelen voor de bewaking van de grens waar de VS problemen heeft met grote illegale migratie vanuit Mexico. Dit tot woede van onder meer Amerikaanse maïs- en sojatelers en Mexicaanse veehouders. Amerikaanse en Mexicaanse boeren belangenorganisatie reageerde dan ook opgelucht. "Het gebrek aan voorraden in Mexico - veroorzaakt door de sluitingen - verhoogde de productiekosten en bracht de voedselveiligheid van ons land in gevaar", schreef het Mexicaanse CNA. Om de opgelopen achterstanden in te halen wordt de grensovergang enkelen dagen 24 uur per dag opgesteld voor exporteurs meldt het Witte Huis.