Na China is het nu Saoedi-Arabië dat zich roert op de tarwemarkt. Het land heeft namelijk 1,35 miljoen ton tarwe gekocht, voornamelijk uit Rusland. Russische exporteurs hebben toch al een goede exportweek achter de rug, zo laten de cijfers zien. In de VS is er een opsteker voor de maïstelers, al was dat afgelopen handelssessie niet merkbaar op de CBoT.
Het maartcontract voor tarwe op de Matif sloot gisteren €1,25 hoger op €224 per ton. Op de CBoT sloten de granen in de min. Tarwe leverde 1,9% in en kwam daarmee uit op $6.17 per bushel. Maïs kwam 1,2% lager uit en sloot op $4.77 per bushel. Soja liet een bescheiden plusje zien van 0,9% naar $13.27 per bushel.
De Europese graanhandel heeft het vizier vooral gericht op de ontwikkelingen in het Zwart Zeegebied, zo lijkt het. Saoedi-Arabië heeft 1,35 miljoen ton tarwe gekocht voor levering in de periode februari tot en met mei. De prijsrange loopt van $277 tot $296 per ton C&F (franco) afhankelijk van de haven van levering. Bronnen melden dat Saoedi-Arabië vooral in Rusland heeft gewinkeld. Marktbureau Ikar heeft de notering voor Zwarte Zeetarwe met $1 verhoogd naar $242 per ton FOB (levering op het schip). Volgens SovEcon heeft Rusland vorige week 690.000 ton graan geëxporteerd tegen 610.000 ton de week daarvoor. Het overgrote deel, namelijk 680.000 ton in de exportcijfers is tarwe.
Exporteurs in de VS voerde in de week eindigend op 7 december 281.697 ton tarwe uit. Dat is in lijn met de verwachtingen van de handel. In totaal heeft de VS 8,6 miljoen ton tarwe geëxporteerd het lopende seizoen. De export loopt daarmee 23% achter op vorige seizoen. Het uitblijven van nieuwe orders uit China helpt de stemming onder spelers op de beurs in Chicago niet.
Groene vliegtuigbrandstof
In de VS lijkt er groen licht te komen voor bio-ethanol als groene vliegtuigbrandstof. Ethanol gemaakt uit plantaardig materiaal zou daardoor in aanmerking voor belastingvoordelen. Landbouworganisaties en ethanolproducenten lobbyen hier al maanden voor. Ongeveer een derde van de in de VS geproduceerde maïs wordt verwerkt tot ethanol dat onder meer wordt bijgemengd in benzine. Met de toename van elektrische auto's kan kerosine een nieuwe interessante afzetmarkt worden. "Hoewel er belangrijke details van het CO2-model nog moeten worden uitgewerkt, zijn we optimistisch dat de richtlijnen van vandaag de deur kunnen openen naar een enorme kans voor de Amerikaanse boeren, ethanolproducenten en luchtvaartmaatschappijen", schrijft Geoff Cooper voorzitter van de Renewable Fuels Association in een statement. De details over de plannen worden in maart bekendgemaakt door het Amerikaanse ministerie van Financiën.