Het transport van graan gaat niet overal even makkelijk. Dat er in Oekraïne problemen zijn, komt niet als verrassing, maar wordt nog eens bevestigd. Vervoerders in het Panamakanaal en de Rijn hebben met respectievelijk te weinig en te veel water te maken, al lijkt het ergste leed geleden. China blijft ondertussen lustig kopen zo blijkt uit de nieuwe exportcijfers over november.
Het transport van graan gaat niet overal even makkelijk. Dat er in Oekraïne problemen zijn, komt niet als verrassing, maar wordt nog eens bevestigd. Vervoerders in het Panamakanaal en de Rijn hebben met respectievelijk te weinig en te veel water te maken. China blijft ondertussen lustig kopen, zo blijkt uit de nieuwe exportcijfers over november.
De tarwecontracten voor de oogst van 2023 op de Matif staan tijdens schrijven €1 in de plus. Op de CBoT staat tarwe 1% in de min. Maïs staat ook in de min, maar hier is het verlies met 0,6% wat kleiner. Soja beweegt vooral zijwaarts met prijsschommelingen die onder de hele cent staan tijdens schrijven.
Het vervoer van agrarische goederen van en naar Oekraïne blijft met de nodige hindernissen omgeven. Volgens het Oekraïense Instituut voor de landbouweconomie heeft Oekraïne in de periode januari tot en met november voor $19,6 miljard aan agroproducten geëxporteerd. Dat is 7% minder dan in dezelfde maanden in 2022. Agrarische goederen blijven belangrijk en vertegenwoordigen volgens Mykola Pugachev van het Oekraïense instituut circa 60% van de totale export. Graan, oliehoudende zaden, plantaardige olie, vlees en bijproducten maken 87% van de geëxporteerde agrarische goederen uit. De voedselimport van Oekraïne steeg in de eerste elf maanden van 2023 met 16% naar $6,2 miljard. Het stoppen van de Zwarte Zeegraandeal en blokkades aan de Pools-Oekraïense grens maken het logistiek proces lastig, moeilijk voorspelbaar en kostbaar volgens Pugachev.
Dat de graandeal snel nieuw leven wordt ingeblazen is niet waarschijnlijk. De Russische minister van Landbouw Dmitry Patrushev gaf bij het Russische persbureau RIA te kennen dat de graandeal vooral een politiek besluit is. "Onze graanexportvolumes zijn, rekening houdend met de afbouw van de graanovereenkomst, geenszins gedaald, ze zijn zelfs licht gestegen", aldus Patrushev tegen RIA.
Waterstanden
Het aantal beschikbare plekken op het Panamakanaal wordt vanaf half januari uitgebreid van de huidige 22 naar 24. Door droogte in Midden-Amerika is er onvoldoende aanvoer van water kunnen de sluizen minder vaak open. Dat heeft lange wachttijden voor de scheepvaart tot gevolgen of schepen moeten de lange route nemen. Het Panamakanaal is een belangrijke route voor de graanexport uit Brazilië naar Azië.
Op de Rijn zorgde een hoge waterstand juist voor problemen. Schepen kunnen daardoor niet onder alle bruggen door en uit veiligheidsoverwegingen hebben de Duitse autoriteiten delen in het zuiden van de rivier gesloten voor de scheepvaart. Vanaf dinsdag 19 december zal de rivier weer vrijgegeven worden volgens de Duitse Rijkswaterstaat.
China roert zich op de granenmarkt. Dat wordt bevestigd in de douanecijfers die gepubliceerd zijn. Afgelopen november werd 3,59 miljoen ton maïs geïmporteerd een toename van 384% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De gerstimport kwam 130% hoger uit op 2,4 miljoen ton en tarwe viel met 660.000 ton een derde lager uit in november. In de eerste elf maanden van 2023 heeft China 22,18 miljoen ton maïs, 11,49 miljoen ton tarwe en 9,67 miljoen ton gerst geïmporteerd. Dat is respectievelijk 12%, 29% en 83% meer dan vorig jaar.