Of schepen wel of geen toegang hebben tot de Zwarte Zee, hield de granenmarkt gisteren sinds een tijdje weer bezig. Berichten over de humanitaire corridor - zoals Oekraïne het eigen alternatief voor de Zwarte Zeegraandeal noemt - spraken elkaar tegen. In Amerika is het geen militaire blokkade maar lage waterstanden van rivieren die de transportcapaciteit limiteren. Daar komt nu wel langzaam verandering in.
Het decembercontract voor tarwe op de Matif sloot gisteren €1,50 hoger op €233,50 per ton. Op de CboT steeg tarwe met 1,9% naar $5.79½ per bushel. Maïs en soja sloten beide lager. Maïs leverde 0,2% in en sloot op $4.79¾ per bushel en soja zakte met 0,7% naar $12.79½ per bushel.
Onrust op de Zwarte Zee gaf de tarwemarkt gisteren een duwtje omhoog. De humanitaire corridor die Oekraïne heeft ingesteld als alternatief voor de graandeal zou volgens geruchten onderbroken zijn. Rusland zou naar verluidt zeemijnen hebben gelegd in de monding van de haven van Odessa en gevechtsvliegtuigen in gereedheid hebben gebracht voor een aanval op koopvaardijschepen. Het bericht om de burgerscheepvaart tijdelijk te schorsen komt volgens het Britse maritieme veiligheidsbedrijf van de Oekraïense havenautoriteiten.
Roerige tijden
De Oekraïense vicepremier Oleksandr Kubrakov ontkent dit met
klem op X (voorheen Twitter). Volgens Kubrakov zijn de berichten niet waar en kunnen de routes die veilig verklaard zijn door de Oekraïense marine gewoon gebruikt worden. De minister maakt wel een wat cryptische verwijzing naar de moeilijk omstandigheden waaronder de corridor tot stand is gekomen en hoe dat het functioneren beïnvloedt. Opvallend genoeg reageerde Chicago sterker dan Parijs op de problemen in de Zwarte Zee.
In Noord- en Zuid-Amerika is het de logistiek die in zekere zin een stempel drukt op de graanhandel. Door de neerslag van de laatste dagen stijgt het peil van de Amazone en de Mississippi. Beide rivieren stonden erg laag waardoor vervoerders binnenvaartschepen en rijnaken niet volledig konden beladen. In Brazilië waren sommige zijtakken van de Amazone helemaal niet bevaarbaar voor graantransport. De regen op de zuidelijke prairies in de VS zien we overigens nog niet terug in de droogtemonitor. Staten als Texas, Kansas, Oklahoma en Louisiana blijven grotendeels rood gekleurd.
China bracht gisteren wat leven op in de Noord-Amerikaanse sojamarkt. Eerder deze week werd een soort van intentieverklaring getekend om agrarische producten uit de VS af te nemen, maar dat zorgde nog niet meteen voor concrete handel. Daar kwam gisterochtend (Amerikaanse tijd) verandering in met een onverwachte Chinese order voor 110.000 ton soja. De voorspelde regen voor Brazilië en teruglopende productiecijfers van biodiesel wogen uiteindelijk toch zwaarder voor spelers op de markt.