De export die via de afgesproken graancorridor in Oekraïne loopt, blijft traag verlopen sinds de verlenging van de graandeal vorige maand. Zo werd er 20% minder tarwe geëxporteerd in november vergeleken met oktober. Trage scheepsinspecties zijn vooral de reden hiervan.
Volgens de Oekraïense organisatie voor graanhandelaren (UGA) is er in november 5 miljoen ton aan granen en oliezaden geëxporteerd door Oekraïne. De export die expliciet via de graancorridor verliep, bedroeg 2,3 miljoen ton. Vergeleken met oktober is dat 1,2 miljoen minder, toen er 3,5 miljoen ton aan graan en oliezaden via de graancorridor werd geëxporteerd. De export over het vaste land verloopt in lijn met eerdere maanden.
Rusland ligt dwars
Het aantal dagelijkse scheepsinspecties blijft bijzonder laag met gemiddeld 3,5 voor inkomende schepen en 3 voor uitgaande schepen in de maand november. De Russische zijde remt deze opzettelijk af, zo vertelde de Oekraïense minister van infrastructuur Yuriy Vaskov tijdens een bijeenkomst op 7 december. Daar werd ook verteld dat per 7 december er 75 inkomende schepen en 27 uitgaande schepen wachten op inspectie.
Er is voldoende efficiëntie om 40 tot 45 schepen per week te laden vanuit de graancorridor. Momenteel is het gedaald tot gemiddeld 24 schepen. Om de gehele graancorridor weer te versnellen ziet Oekraïne de inspectie op uitgaande schepen liever verdwijnen.
In totaal is er tot 9 december 19 miljoen ton aan graan geëxporteerd, een daling van 32% vergeleken met vorig seizoen. Toen bedroeg de export op deze datum 28 miljoen ton. In totaal gaat het om 7,2 miljoen ton tarwe, 1,5 miljoen ton gerst, 10,2 miljoen ton maïs en nog wat overig product zoals rogge. Het is onduidelijk hoeveel volume er geëxporteerd is dit jaar en wat afkomstig is van de oogst in 2021.