De Russische kritiek op de graandeal blijft doorwerken in de graanmarkt. De VN lijkt de deal nu te willen verstevigen door ook gericht afspraken te maken over kunstmest. Naast de problemen met de export van graan uit het Zwarte Zee gebied dreigt er nu ook in de VS een kink in de kabel bij het vervoer van graan. Daar is een mogelijke staking bij de spoorwegen die voor problemen zorgt.
Tarwe sloot gisteren op de Matif op €336,25 per ton. Dat is een stijging van €6 ten opzichte van een dag eerder. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de beurs is overgegaan van het september naar het decembercontract. De reële stijging bedraagt daarmee €0,75 als we de lijn van het decembercontract volgen. Op de CBoT was de stijging van tarwe eveneens marginaal met 0,2%. Soja en maïs leverde wat in ten opzichte van de vorige handelssessie. Een deel van de handelaren hebben hun winst gepakt na de rally in deze grondstoffen na de presentie van het Wasde-rapport volgens analisten.
De kritiek van Rusland op de graandeal met Oekraïne blijft spelers op de tarwemarkt bezig houden. Daarbij is het dit keer niet graan dat centraal staat maar kunstmest. Volgens een westerse diplomaat voert de VN op het moment onderhandelingen met Rusland om de ammonia-export vanuit Rusland richting Oekraïne weer op gang te krijgen. Als daarbij een doorbraak wordt bewerkstelligd zou dat de graandeal verstevigen. Gezien de beweging van de noteringen op de tarwemarkt lijkt de markt daar nog niet veel vertrouwen in te hebben.
Persbureau Reuters maakt op basis van twee goed ingevoerde bronnen bekend dat Egypte na weken lange onderhandelingen vervangend graan krijgt voor de lading op een schip dat als sinds februari in Oekraïne vast ligt. De staatsinkoper GASC kocht in december 60.000 ton tarwe dat in februari verscheept zou worden. Het schip de Emmakris III ligt sinds juli aan de ketting op verzoek van het Oekraïense openbaar ministerie vanwege een onderzoek naar de eigenaar. Volgens Oekraïne heeft het schip vermoedelijk een Russische eigenaar. De partij die heeft ingeschreven op de GASC-tender moet de tarwe leveren voor de oorspronkelijke prijs van $361,25 per ton franco geleverd, want in het contract is geen overmachtclausule opgenomen. De verkoper mag in geval van nood wel graan van een ander land van oorsprong leveren. GASC heeft in de afgelopen maanden vier leveranciers ontheven van de leveringsplicht voor tarwe in tenders die voor de oorlog waren afgesloten. Voor graan dat al geladen was heeft GASC echter nog geen uitzondering gemaakt en houdt daar dus ook in dit geval aan vast.
Spoorwegstaking VS
De tarwe-export van de VS dreigt averij op te lopen door een mogelijke spoorwegstaking. Sommige spoorwegmaatschappijen hebben vanaf donderdag een stop aangekondigd op graantransport in verband met de staking die vanaf vrijdag gepland is. De staking komt voor de agrarische sector op een ongelukkig moment. De oogst van maïs en soja is begonnen en een deel daarvan gaat direct na de oogst per spoor naar de afnemers of havens. Daarnaast is ook het zaaien van wintertarwe begonnen en willen boeren een deel van het land dat vrij is gekomen na de oogst bemesten. Door de spoorstaking komt ook het transport van kunstmest, dat eveneens voor een belangrijk deel via het spoor wordt vervoerd, in gevaar. Verschillende spoorwegmaatschappijen accepteren geen nieuwe aanvragen voor het vervoer van ammonia en andere potentieel milieugevaarlijke stoffen. Het duurt nog wel een week of zes voor de seizoenpiek in de kunstmestvraag op gang komt, laat Josh Linville, directeur kunstmest van StoneX weten aan Reuters. Ongeveer 40% van alle kunstmest die in de VS gebruikt wordt is ergens in de keten per spoor vervoerd voordat het op het boerenerf terechtkomt. Analisten waarschuwen dat de toch al hoge inflatie door de logistieke problemen nog verder aangejaagd kan worden.