De tarwenoteringen op de Matif bewegen vooral zijwaarts, terwijl de CBoT deze week een kleine correctie naar beneden liet zien. Dat effect op de beurs in Chicago wordt voor een deel veroorzaakt door de start van de oogst van wintertarwe in het zuiden van de VS. Verder blijft de uitvoer van graan uit Oekraïne een hete aardappel die steeds weer wordt doorgeschoven.
Het septembercontract op de Matif is nagenoeg gelijk gebleven en sloot op €392,75 per ton. Dat is €0,50 lager dan een dag eerder. De december- en maartcontracten zijn gelijk gebleven op respectievelijk €386,75 en €383 per ton. Het meicontract sloot €0,25 lager op €381,75 per ton. Op de CboT vlakte de voorzichtige correctie op de tarwenotering die begin deze week werd ingezet verder af. De afgelopen handelssessie sloten de contracten marginaal lager.
De oogst van wintertarwe komt in het zuiden van de VS op gang. Het op de markt komen van de nieuwe oogst wil de noteringen op de termijnmarkten nog weleens onder druk zetten. Dat effect is ook nu enigszins zichtbaar op de CBoT. De droogte waarmee de zuidelijke prairiestaten kampen pakt voor de oogst gunstig uit. Verschillende experts spreken van gunstig droog weer voor de oogst. Het gebrek aan neerslag eerder in het seizoen zorgt overigens wel voor lage hectare-opbrengsten. Betrouwbare cijfers zijn alleen nog niet voorhanden. Verschillende analisten verwachten dat de dip in de tarweprijs maar van korte duur zal zijn. Nu drukt het beschikbaar komen van de nieuwe oogst op de markt, maar als de opbrengstprognoses gestaafd kunnen worden aan de werkelijke opbrengst kan die stemming snel omslaan.
Akkoord over Zwarte Zee ver weg
De uitvoer van graan uit Oekraïne blijft een andere bepalende factor op de tarwemarkt. Gisteren herhaalde de Russische ambassadeur bij de VN dat Rusland een veilige doorgang voor schepen met graan uit Oekraïne heeft aangeboden. Rusland voelt zich echter niet verantwoordelijk voor het opzetten van corridors zoals Turkije heeft voorgesteld. Oekraïne voelt er niets voor om de mijnen die voor de havens liggen weg te halen. Oekraïense militaire experts vrezen dat ze daarmee niet alleen de weg vrij maken voor schepen die graan vervoeren maar ook voor de Russische Zwarte Zeevloot. De Turkse minister van Buitenlandse zaken heeft daarom gisteren een ander voorstel gedaan. De locatie van de mijnen is volgens de minister bekend. Hij heeft voorgesteld dat vrachtschepen onder begeleiding van de Oekraïense marine een route om de mijnen heen kunnen varen.
Verschillende experts twijfelen aan de kans van slagen van dit plan. In de eerste plaats kan het voorstel op weinig bijval rekenen van Oekraïne. De tweede grote vraag is of reders en verzekeraars het aan durven om schepen door een mijnenveld in een oorlogsgebied te sturen. Turkije dat met zowel Kiev als Moskou goede relaties heeft, probeert een voortrekkersrol te nemen om de export via de Zwarte Zee weer op gang te krijgen. De Russen blijven volhouden dat de huidige voedselcrisis niet door Rusland is veroorzaakt maar door de westerse sancties. Rusland kan daardoor minder graan exporteren.