Oekraïne kan dit jaar een oogst verwachten van 60 tot 65 miljoen ton granen en oliezaden. Met de nu bezette gebieden erbij loopt dit op tot 80 à 85 miljoen ton. Het probleem is wel dat het grootste deel hiervan het land niet uit kan.
Dit zegt zakenman en oud-volksvertegenwoordiger Ivan Mironisjtsjenko in een interview met de Oekraïense website Agropolit.com. Mironisjtsjenko maakte carrière bij onder meer Cargill en geldt als een zwaargewicht in de Oekraïense landbouw. Zijn bijnaam is 'de landbouw-kardinaal'.
Russische blokkade
De Oekraïense export lig nu vrijwel stil, doordat de overslaghavens zijn gebombardeerd en de Russische vloot een blokkade in stand houdt. Het vervoer over de weg en per spoor gaat ondertussen traag en mondjesmaat. Daar wil de EU samen met Oekraïne iets aan doen, zodat binnenkort via 'solidariteitsbanen' 1,5 tot 2 miljoen ton per maand via de EU toch kan worden geëxporteerd.
Export omhoog met extra maatregelen
Dat is te weinig. Mironisjtsenko meent dat het exportvolume nog verder omhoog kan naar 3 tot 3,5 miljoen ton per jaar. Naast de export via de Donau en het spoor, moet ook export via Polen en de Baltische landen worden vergroot. Problemen zijn wel het spoorwegennet en de Europese eisen voor het vrachtverkeer. Oekraïne hanteert nog de 'Russische' spoorbreedte, wat betekent dat of de spoorwagons moeten worden aangepast, of er betere overslagstations nodig zijn voor de export via Noord-Europa. Daarnaast is het gewenst dat de EU tijdelijk ontheffing geeft voor Euro 3- en Euro-4-vrachtwagens om het Europese wegennet te gebruiken. Nu worden ze daar niet toegelaten.
Wit-Russische corridor lastig
Aan een transportcorridor via Belarus, zoals de Amerikanen hebben voorgesteld - ziet Mironitsjenko veel haken en ogen. Wit-Rusland is een bondgenoot van Rusland. Het is mede daarom politiek onzeker of het lukt om die overeind te houden. Bovendien zal President Loekasjtsjenko iets voor terugvragen, zo mag worden verwacht.
Mironisjtsjenko zelf zet zijn kaarten daarom op een combinatie van versterkt export via Donau en via weg en spoor naar ook de Baltische havens én het vasthouden van het resterende graan tot in 2023, wanneer de oorlog mogelijk voorbij zal zijn. Gebeurt dat niet, dan raakt de Oekraïense landbouw volgens geleidelijk verder in het slop.