De laatste loodjes in de bietencampagne van Nordzucker zijn aangebroken. Vlak voor het einde van afgelopen jaar werd de campagne in Litouwen en Finland afgerond. Medio januari waren Polen en Slowakije aan de beurt en in Duitsland werden de laatste bieten afgelopen week verwerkt. De campagnes in Zweden en Denemarken eindigen binnen afzienbare tijd ook. De resultaten zijn bovengemiddeld goed.
De bietencampagne van de op één na grootste suikerfabriek van Europa duurde 122 dagen. In die periode is ongeveer 17 miljoen ton suikerbieten verwerkt, waarvan 184.000 ton biologisch geteelde bieten. "Voldoende en goed verdeelde regenval in de zomer in bijna alle Europese teeltregio's heeft gezorgd voor bovengemiddelde bieten- en suikeropbrengsten", aldus Nordzucker in een persbericht. Duitsland kende daarbij een van de hoogste opbrengsten ooit, met een gemiddelde van bijna 80 ton bieten per hectare. Het vijfjarig gemiddelde ligt op 73 ton. Het suikergehalte lag bij onze oosterburen op 18%.
Eerder meldde Cosun Beet Company ook al tevreden te zijn met de bietencampagne van 2021. "Met een gemiddelde van ruim 56.000 ton bieten per dag was het een goede campagne. Het is de eerste keer dat de gemiddelde verwerkingscapaciteit boven de 56.000 ton is uitgekomen", zo schreef de organisatie twee weken geleden. In Nederland lag de wortelopbrengst op 82,2 ton per hectare, met 16,7% suiker. Daarmee ligt het suikergehalte 0,6% boven het niveau van vorig seizoen. Ook in Rusland, India en de Verenigde Staten wordt gesproken over goede opbrengsten.
Goede prijzen
"Naast deze goede opbrengsten, hebben ook de hogere suikerprijzen een positief effect op de bietenprijzen van de contracten met een variabel prijsmodel", stelt Nordzucker in het bericht. Deze contracten gaan de beste prijzen opleveren sinds het einde van het suikermarktregime en de prijzen liggen volgens de producent merkbaar hoger dan bij het vastprijsmodel. Op dit moment staat de suikernotering op de Liffe in Parijs op €444 per ton. Eén jaar geleden was dat in dezelfde periode €384 per ton.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.