De beschikbaarheid van veevoergrondstoffen staat zwaar onder druk. De bottleneck is om het product van A naar B te krijgen. Er zijn simpelweg te weinig chauffeurs om bulkauto’s te besturen, maar dat is niet het enige. Diverse veevoerbedrijven trekken aan de bel. “Het is code oranje.”
De leveringsproblemen spelen al langere tijd, maar steken steeds meer de kop op. Onder meer ABZ Diervoeding informeert haar klanten deze week dat fysieke voergrondstoffen zeer slecht beschikbaar zijn. Dit geldt in het bijzonder voor gerst, maar ook voor andere granen. De logistiek is erg moeizaam, zo concludeert ABZ. Ook marktleider ForFarmers geeft vergelijkbare signalen en laat weten dat logistieke leveringen lastig te organiseren zijn. Een belronde door de markt levert verontrustende geluiden op.
'Duwen en trekken'
Booijink veevoeders uit Raalte (Overijssel) wil geen paniek zaaien, maar wel de urgentie van de leveringsproblemen benadrukken. Het is volgens het bedrijf het hele jaar al duwen en trekken om aan voergrondstoffen te komen en de situatie verslechterd alsmaar. "Twee jaar geleden waren vergelijkbare leveringsproblemen, toen met vitamines. Dat is toen uiteindelijk met een sisser afgelopen, maar dat is geen garantie dat dit nu weer gebeurd", aldus een medewerker van het bedrijf.
Cefetra Rotterdam
Waar de oorzaak van het probleem ligt, is volgens de zegsman lastig te achterhalen. Wij kunnen niet altijd goed in de toeleveringsketen kijken, maar we horen dat de leveringsproblemen vooral komen door een gebrek aan vrachtwagenchauffeurs. Booijink adviseert veehouders om tijdig te bestellen en ruime voorraden aan te houden. "We hopen uiteraard dat de situatie verbeterd, maar dat is koffiedik kijken."
Een tekort aan vrachtwagenchauffeurs lijkt een logische oorzaak van het probleem. Chauffeurs zijn dun gezaaid in Nederland en omliggende landen. Dat komt helemaal aan het licht nu de coronamaatregelen zijn afgebouwd en de economie aantrekt. Oplossingen voor dit probleem liggen niet direct voorhanden, omdat het chauffeurstekort veel structurele oorzaken kent, zo concludeerde ABN Amro kort geleden. Eén daarvan is de vergrijzing en het gebrek aan opvolgers. Dit betekent dat de beschikbaarheid van grondstoffen waarschijnlijk geen tijdelijk probleem is.
Cluster van problemen
Volgens grondstoffenhandelaar Cefetra uit Rotterdam is het 'code oranje' qua schaarste. Een trader van het bedrijf spreekt over een cluster van problemen die het lastig maken om de grondstoffen op tijd te kunnen uitleveren. "Zowel via de weg als over het water hapert de logistiek." In deze periode van het jaar is transport vaker lastig, omdat het oogsttijd is en agrarische transportbedrijven hun handen vol hebben om aardappelen en uien te vervoeren. Dit jaar is de situatie echter veel lastiger dan anders.
De aanvoer van granen uit Europese landen is complex nu er minder auto's van de band rollen door een chiptekort. Vaak zijn graancontainers een interessante retourvracht, maar er is nu minder transport. Ook de voergrondstoffen zelf zijn schaars, zegt de trader. "Dit komt door de late maïsoogst in Frankrijk en Duitsland." Hoe de komende weken gaan verlopen, durft de trader van Cefetra niet in te schatten. "We leven bij de dag."
Prijzen schieten omhoog
Ondertussen nemen de prijzen van fysieke veevoergrondstoffen alsmaar verder toe. De prijsdip die ontstond in de aflandperiode is in de afgelopen weken teniet gedaan. De prijs van voergerst (Rotterdam) steeg deze week met maar liefst €16 tot €269 per ton. Voertarwe steeg met €11,50 tot €276 per ton. Dergelijke hoge prijsniveaus zijn jaren niet de revue gepasseerd en onderstrepen daarmee de krapte op de markt. De laatste keer dat deze prijsniveaus op de borden stonden was in 2012. Veehouders moeten rekenen met verder oplopende brokprijzen en hopen dat de granenlogistiek niet nog meer verslechterd.