Logistieke problemen zorgen er niet alleen voor dat alles van pakketjes uit China tot microchips en voedsel later aankomen, in prijs stijgen of zelfs helemaal niet leverbaar zijn. Het heeft ook een enorme weerslag op de agrarische sector. Vooral in Noord- en Centraal-Amerika.
De gevolgen van orkaan Ida zijn nog steeds groot aan de Amerikaanse westkust en de volgende storm (Nicholas) dient zich alweer aan. De Amerikaanse maïs- en sojaoogst staat op het punt van beginnen. Dit betekent ook grote druk op het exportapparaat dat de vers geoogste producten moet afvoeren. De ABCD in de granenwereld (ADM, Bunge, Cargill, Dreifuss) hebben bijna allemaal locaties moeten sluiten voor de opslag, verwerking en export van producten, schrijft Foodbusiness.
Corona slaat toe
Dat komt niet alleen door extreem weer; ook het coronavirus speelt nog steeds een rol. Het zorgt voor personeelstekorten en uitval door ziekte. In de 2 grootste havens van Californië ligt een recordaantal van 46 containerschepen te wachten om te kunnen lossen. Retailers zijn al bezig om voorraden in te slaan voor de feestdagen dit najaar en rond kerst. Een logistiek probleem komt dus op een uiterst vervelend moment.
In Zuid-Amerika dreigt de export van rundvlees te worden beperkt doordat havens niet bevaarbaar zijn. Droogte zorgt voor zorgwekkend lage waterstanden. Ook voor een land als Paraguay – dat geen zeehavens heeft – is dat desastreus. Naar schatting wordt er in september een kwart minder geslacht omdat simpelweg de containers niet beschikbaar zijn.
Een ander probleem zit bij het repareren en onderhouden van schepen. Personeelsleden van scheepswerven in het Chinese Dalian moeten verplicht in een wekenlange quarantaine zitten voordat ze in de droogdokken aan de slag mogen. Daar werken ze in een bubbel, om te voorkomen dat ze besmet raken.
Prijsexplosie
De disruptie op logistiek vlak heeft een enorme impact op de containerprijzen. Die zijn gemiddeld met meer dan 350% gestegen in een jaar tijd, meldt Drewry Maritime Consultancy. Die cijfers verschillen overigens wel fors, afhankelijk van de route die de containers af moeten leggen. Zo is een container van Rotterdam naar Shanghai in een jaar tijd 34% duurder geworden, terwijl zending andersom maar liefst 565% duurder is geworden. Dat becijfert Drewry in de World Container Index.
Ondanks deze torenhoge prijzen laten kopers zich (voorlopig) niet weerhouden om bijvoorbeeld granen te importeren. Dat zien we terug in recent uitgeschreven tenders. Het gaat hier veelal om FOB (Free on Board) prijzen, waarbij de koper het transport betaalt. Voor prijzen C&F (Cost & Freight) is duidelijk merkbaar dat landen die logistiek gunstig liggen eerder in aanmerking komen om te leveren. Bij graan is dat goed terug te zien.
Prijsdruk tot in 2022
Dit betekent dat bijvoorbeeld Australië (zeker met een goede graanoogst) in een betere positie zit om Azië te beleveren dan bijvoorbeeld Noord-Amerika of Rusland. Het Midden-Oosten kan dan weer goedkoper worden beleverd door bijvoorbeeld Frankrijk. Zo wordt het logistiek landschap ook dit seizoen flink op de schop gegooid. Met de eindejaarsdrukte die al langzaam start nemen de prijsstijgingen en problemen alleen maar verder toe. Ook in heel 2022 moet daarom nog rekening worden gehouden met problemen op het gebied van transport. Geen enkel agrarisch product wordt daarbij ontzien, al zijn er wel verschillen. Zo zijn de prijsstijgingen voor koelcontainers (reefers) kleiner waar peen en uien in worden vervoerd.