Chemieconcern Bayer en veredelingsbedrijf RAGT kondigden vandaag (dinsdag 20 april) een partnerschap aan voor de ontwikkeling van hybride wintertarwerassen.
Bayer is één van de marktleiders op het gebied van gewasbescherming en RAGT is een grote speler in de Europese markt voor graanveredeling. Met de samenwerking willen de bedrijven de Europese boeren voorzien van nieuwe robuuste tarwerassen met een hoge opbrengst, die passen bij duurzame landbouw.
Tarwe is een belangrijk gewas
Met een areaal van 25 miljoen hectare in de EU en het VK en een aandeel van 20% in de wereldwijde eiwitconsumptie, is tarwe een belangrijk gewas volgens beide bedrijven. "Hybride tarwerassen bieden boeren de mogelijkheid in te spelen op de uitdagingen die klimaatverandering met zich meebrengt en daarbij de opbrengsten te verhogen in een duurzaam teeltsysteem", zegt Bob Reiter, hoofd research en development bij Bayer Crop Science in een persbericht. "We zijn blij om samen met RAGT nieuwe oplossingen voor de boer te ontwikkelen ter ondersteuning van de productie van kwaliteitstarwe."
RAGT ziet de samenwerking als keerpunt voor boeren. "RAGT streeft naar een duurzame landbouw", aldus Laurent Guerreiro, general manager van RAGT. "Met deze samenwerking werken we aan betere tarwerassen en nieuwe teeltmethoden. Zo blijven we in lijn met ontwikkelingen in de agrarische sector."
Herintreding
In 2018 heeft Bayer op last van de mededingingsautoriteiten verschillende bedrijfsonderdelen af moeten stoten na de overname van Monsanto. Onderdeel daarvan was de verkoop van de R&D afdeling voor de ontwikkeling van hybride tarwe aan BASF. "Sindsdien hebben we gezocht naar mogelijkheden om deze markt weer te betreden. Die hebben we in RAGT gevonden", laat de persvoorlichter van Bayer desgevraagd weten aan Boerenbusiness. De samenwerking is alleen op wintertarwe gericht en niet op andere gewassen waarin beide bedrijven actief zijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.