Het Europese areaal van zachte tarwe zal in seizoen 2021 naar verwachting uitkomen op het hoogste punt in de afgelopen 5 jaar, zo verwacht marktbureau Strategie Grains. De verbeterde zaaiomstandigheden, hogere prijzen en de toegenomen vraag zijn hier de voornaamste redenen voor.
De eerste prognose van marktbureau Strategie Grains voor het Europese areaal van zachte tarwe noteert 24 miljoen ton. Dat is inclusief het areaal van het Verenigd Koninkrijk. Het is een stijging van zo'n 2 miljoen ton ten opzichte van dit seizoen. Hiermee stijgt het tarweareaal naar het hoogste niveau van de afgelopen 5 jaar. In oogst 2016 kwam het areaal van zachte tarwe in de Europese Unie nog iets hoger uit, op 24,3 miljoen hectare. De prognose is gebaseerd op de verbeterde zaaiomstandigheden dit jaar. In Frankrijk was bijvoorbeeld op 2 november al 76% van de inzaai voltooid, een stijging van 13 procentpunten op jaarbasis.
Verbeterde prijzen
Daarnaast dragen ook de hoge prijzen bij aan de hernieuwde interesse in zachte tarwe. Het decembercontract sloot onlangs op €211,25 per ton, wat net iets beneden het niveau van €214 per ton van afgelopen maand is. Dit was de hoogste notering in 2 jaar. Het contract voor september 2021 staat op €192 per ton, een toename van €13 in vergelijking tot afgelopen jaar. In Londen bereikte het novembercontract eerder deze week een hoogtepunt van £190,85 per ton. De prijzen worden deels ondersteund door de zorgen over droogte en de slechte inzaai van wintergranen in Rusland.
De exportcijfers van zachte tarwe heeft het marktbureau wel iets omlaag bijgesteld: -700.000 ton tot 24,3 miljoen ton. Een van de redenen daarvoor is het feit dat minder maïs beschikbaar is voor import, als gevolg van de sterke vraag uit China. De invoer van maïs naar de Europese Unie is met bijna 2 miljoen ton omlaag bijgesteld tot circa 17 miljoen ton. Dat is het laagste importcijfer sinds seizoen 2016/2017 en een fikse daling met vorig jaar. Toen werd er nog 18,4 miljoen maïs geïmporteerd. Tot nu toe is voor seizoen 2020/2021 zo'n 19,5% minder ingevoerd dan vorig jaar.