Brood en spelen zijn belangrijk om het volk rustig te houden. Dat is al lange tijd bekend, en wordt nu bevestigd door een crisis in Pakistan. In het land is een tekort aan tarwe en suiker ontstaan. Dat resulteert in grote druk op de regering, en Pakistan moet nu tarwe importeren.
In winkels is de prijs van meel en brood sterk gestegen, omdat er geen tarwe meer beschikbaar is bij de groothandel. Bakkers in het land protesteren, omdat ze brood moeten verkopen voor prijzen die door de overheid zijn vastgesteld. Volgens hen is de prijs van de tarwe te hoog om nog winstgevend brood te kunnen verkopen voor de vastgestelde prijs van de overheid.
Export ondanks tekort
Door een slecht groeiseizoen is de tarweproductie in Pakistan fors minder. Desondanks heeft het land wel tarwe geëxporteerd, ook nadat er een stop op de export was gezet. In recente jaren (2017-2018) exporteerde Pakistan nog 1 miljoen ton tarwe. Dit jaar is dat slechts 48.000 ton.
Ondanks dat zijn oppositiepartijen in Pakistan hier boos over. Zij vinden het onverantwoord dat tarwe is uitgevoerd, ondanks de slechte oogst in 2019. Ze gebruiken de tekorten aan tarwe op dit moment dan ook als reden om de huidige regering aan te vallen.
Import nodig
Om de huidige crisis het hoofd te bieden gaat Pakistan 300.000 ton tarwe importeren. Dat is een unieke situatie voor een land dat normaal gesproken exporteert. Hoewel 300.000 ton geen extreem groot volume is op de wereldwijde tarwemarkt, heeft Pakistan wel pech, want het land moet de tarwe in gaan kopen op een markt die de stijgende lijn te pakken heeft. Maandag werd op de Matif in Parijs een slotkoers van €195,80 bereikt voor het maartcontract. Dat is het hoogste niveau sinds augustus 2018.
Suiker tekort
Behalve het tarwetekort is ook een tekort aan suiker in Pakistan. De suikerprijs in het land schoot omhoog en is in vergelijking met vorig jaar verdubbeld. Ook hiervoor geldt dat Pakistan normaal gesproken zelf een behoorlijke suikerproducent is. Afgelopen jaren werd er ruim 5 miljoen ton suiker per jaar geproduceerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.