Akkerbouwers in de Amerikaanse Midwest hebben de oogst van maïs nog altijd niet afgerond. Ondertussen vindt er iets bijzonders plaats. Vanwege de grillige oogst, na een extreem seizoen, wordt namelijk maïs van de ene kust naar de andere getransporteerd.
De Amerikaanse granenmarkt noemt dit 'over Chicago' handelen. Normaal gesproken wordt korrelmaïs vanuit het noorden van de Verenigde Staten naar het zuiden vervoerd, om vervolgens vanuit die regio geëxporteerd te worden. Zo zijn ook de transportroutes ingericht. Van west richting oost is niet per se uniek, maar bijzonder blijft het wel.
Lokaal hogere prijzen
De reden hiervoor is het opgesplitste groei- en oogstseizoen. Het westen van de Midwest heeft gemiddeld eerder kunnen zaaien en oogsten. In het oostelijke deel is de oogst nog lang niet klaar, waardoor in die regio vraag naar grondstof ontstaat. De prijzen in het oosten liggen boven de futures in Chicago.
De voerfabrieken en ethanolproducenten vragen naar maïs, omdat veel akkerbouwers in het oosten niet kunnen of willen leveren. Akkerbouwers in de Midwest zijn terughoudend in het verkopen. Dit komt deels door de staatssteun die de Amerikaanse president Donald Trump geeft. Er is een bedrag van $28 miljard vrijgemaakt om de akkerbouwers te compenseren voor effecten van de handelsoorlog met China.
Prijs wil niet mee
De maïstelers krijgen momenteel een prijs van $3,50 per bushel geboden voor hun product. Omgerekend is dit €7,96 per 100 kilo. De CBoT staat op $3,68 per bushel. Ook daarom wordt slechts weinig handel bedreven. Een goede oogst in Brazilië en de beter dan verwachte oogst in de Midwest helpen het sentiment niet.
Archer-Daniels-Midland Co., een van de grootste graanhandelaren van de wereld, verwacht dat akkerbouwers begin 2020 starten met het verkopen van hun product. Dit is nodig om de silo’s leeg te maken, zodat weer een nieuwe oogst geborgen kan worden. ADM verwacht dat het maïsareaal in de Verenigde Staten volgend jaar stijgt.
Dalende voorraad
De International Grains Council (IGC) verwacht voor het derde jaar op rij een daling van de wereldwijde maïsvoorraad. Het verbruik wordt circa 4 miljoen ton hoger geschat, vooral voor maïs. De wereldhandel wordt 0,8 miljoen ton hoger geschat, waarbij er met name meer maïs verhandeld wordt.
Eind november was ruim 75% van de korrelmaïs in de Verenigde Staten geoogst. Het 5-jarig gemiddelde ligt op 92%, wat betekent dat deze oogst extreem laat is. Marktinsiders proberen te schatten hoeveel hectares niet geoogst gaan worden. De laatst gezaaide en slechte percelen moeten nog worden geoogst, waardoor wordt getwijfeld aan de hoge opbrengstcijfers van landbouwministerie USDA. In januari wordt dan ook een correctie verwacht.
Thanksgiving
Ondertussen hebben de Amerikaanse brandstofprijzen hun hoogste punt in 2 maanden tijd bereikt, net voor Thanksgiving (28 november). Dit is een van de drukste momenten in het jaar op de weg. De raffinaderijen in het land produceerden in oktober fors minder brandstof, waardoor er lokaal bevoorradingsproblemen ontstonden. De ethanolvoorraad, gewonnen uit maïs, bevindt zich op het laagste niveau in 2 jaar. Van de totale oogst gaat 40% naar de ethanolindustrie, waardoor een krappe brandstofmarkt positief is voor de maïsprijs.