De sojabonen uit Oekraïne zijn populair in Nederland, wat met name te maken heeft met de lage prijs. Echter, ook speelt het feit dat deze soja over het algemeen GMO-vrij zou zijn mee. Uit recent onderzoek is nu gebleken dat bijna de helft van de soja uit het land toch genetisch gemodificeerd is.
Dit onderzoek is voornamelijk voor Nederland van belang. Ons land is op dit moment verreweg de grootste Europese importeur van Oekraïense soja. Nederland importeert jaarlijks voor ruim €70 miljoen aan soja uit het land.
Helft is genetisch gemodificeerd
Het onderzoek gaat over 6 belangrijke teeltgebieden in Oekraïne. Bijna de helft van de monsters die genomen zijn, bleken genetisch gemodificeerd te zijn. Daarbij is echter wel onduidelijk hoe deze soja in Oekraïne terecht is gekomen.
De Amerikaanse landbouwraad heeft eerder al laten weten dat zo'n 80% van het sojabonenareaal in Oekraïne een GMO-variëteit is. Volgens een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) zou het niet alleen om soja gaan, maar ook om maïs. "Daar liggen de percentages alleen lager."
Fors hogere prijzen
Soja dat GMO-vrij is, wordt voor behoorlijk hogere prijzen verhandeld. De prijs kan soms tot wel €100 per ton hoger uitkomen. In Oekraïne is het (in tegenstelling tot Europa) niet illegaal om genetisch gemodificeerde gewassen te verbouwen; mits er een officiële registratie is aangevraagd.
Echter, in veel gevallen is dat niet het geval. En die soja en maïs worden vervolgens wel als GMO-vrij geleverd. De Nederlandse veevoerindustrie betaalt dan ook vaak voor een GMO-vrij product dat achteraf niet vrij van genetische modificatie blijkt te zijn.
Grote producent
Oekraïne heeft dit jaar op ongeveer 1,7 miljoen hectare soja verbouwd en is daarmee verreweg de grootste producent van soja in Europa. Ter vergelijking: in de Europese Unie wordt in totaal voor 3 miljoen hectare aan soja verbouwd.
Hoewel dit in vergelijking tot de productie in Zuid-Amerika weinig is, is de soja uit het land wel belangrijk voor de Nederlandse veevoersector. Dit alleen al omdat Oekraïne om de hoek ligt en de transportkosten daardoor relatief laag zijn.