Met de eerste 2 campagneweken achter de rug, heeft Suiker Unie de opbrengstverwachtingen naar beneden bijgesteld. De coöperatie verwacht een gemiddelde opbrengst van 14 ton suiker per hectare. Dat is een verlaging van ruim 10%.
Suiker Unie hield vooralsnog vast aan hun eerdere voorspelling (die van voor de droogte). Die kwam uit op 14,3 ton suiker per hectare, waarvoor een wortelopbrengst van 85 ton en een suikergehalte van 16,8% vereist is. Na 2 weken kan het meer zeggen over de opbrengsten, waardoor deze verder dalen.
Enorme spreiding
De spreiding tussen de opbrengsten is gigantisch. De slechtste percelen leveren minder dan 30 ton per hectare op, terwijl er ook percelen met meer dan 100 ton worden geoogst. Het suikergehalte is toegenomen tot 16,4%, wat betekent dat de bieten relatief zoet zijn. Vorig jaar bedroeg het percentage in de tweede week 16%.
De gebieden waar de suikerbieten ongestoord hebben kunnen groeien, tonen de beste resultaten. Is na de regen nieuw blad gevormd, dan gaat dit ten koste van de suiker. Bieten van de Groninger klei komen dan ook op een fors percentage van 18%. Dat lukte vorig jaar in geen enkele campagneweek. Met 17,3% staat het Gronings zandgebied op 17,2%.
Met 14,7% is het suikergehalte op Goeree-Overflakkee het laagste. Dit is waarschijnlijk ook deels te wijten aan het feit dat de wortelopbrengst hier goed is, waardoor het gehalte gemiddeld laag is. Grote bieten bevatten immers minder suiker.
Weinig tarra
De rooiomstandigheden waren in de tweede campagneweek gunstig. Het percentage van 5,5% tarra is gehalveerd, ten opzichte van vorig jaar, maar gelijk aan de eveneens droge herfst van 2016. De winbaarheid komt uit op 89,5, iets lager dan voorheen. Wat de rooiwerkzaamheden bemoeilijkt, is oud blad dat op de grond ligt. Dit is moeilijk te verwijderen en stroopt in de machine.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.