Nordzucker start woensdag 12 september met het verwerken van suikerbieten, wat 1 week later is dan normaal. De fabriek verwacht tevens lagere opbrengsten, vanwege de droogte. Ook Südzucker en Suiker Unie stellen de campagne uit.
Nordzucker, de nummer 2 van Europa, verwacht voornamelijk in Duitsland, Finland, Denemarken en Zweden lagere opbrengsten. Daarnaast hebben een aantal van de Deense en Finse bietentelers vooraf al geld gehad voor de bieten, waarmee Nordzucker de liquiditeitspositie van deze telers wil ondersteunen.
Südzucker start ook later
Ook Südzucker, de nummer 1 binnen de Europese Unie (EU), heeft bekendgemaakt dat de campagne in verschillende fabrieken later van start zal gaan. Dit omdat de bieten in de komende weken zoveel mogelijk moeten profiteren van de verwachte neerslag. Over het algemeen zijn de zuidelijke regio's minder hard getroffen door de droogte.
Zowel Nordzucker als Südzucker verwachten niet dat de suikerprijzen gaan stijgen door de droogte. Dit omdat de wereldvoorraden behoorlijk groot zijn. Eerder liet ook Cosun al weten dat zij niet verwachten dat de bietenprijzen opnieuw zo hoog zullen zijn als vorig jaar.
Kortere campagne
Suiker Unie liet vrijdag 17 augustus al weten dat de bietencampagne met 1 week is uitgesteld, waardoor deze op dinsdag 11 september van start gaat. Naast het feit dat Suiker Unie later begint met de campagne, zal deze ook minder lang duren dan eerder was aangekondigd. Deze duurt dit seizoen circa 19 en zal tussen 20 en 25 januari eindigen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.