De tarweoogst in Duitsland loopt zeker niet op rolletjes. Het gewas is geteisterd geweest door regen en droogte, waardoor de kwaliteit te slecht is voor de bakindustrie. Daarom komt er extra veel tarwe in aanmerking voor veevoer.
Onderzoekers van Agravis, onderdeel van Raiffeissen, verwachten dat circa 40% van de Duitse tarweoogst alleen geschikt is voor de veevoerindustrie. Dat is een verdubbeling ten opzichte van andere jaren. De tarwekwaliteit is slechter dan vorig jaar en ook slechter dan die van 2015. De Duitse akkerbouwers zijn dit jaar geteisterd door uiteenlopende weersomstandigheden. Van een koud en droog voorjaar, tot hoge temperaturen in juni en een waterballet in juli.
Weer spelbreker
Het wisselvallige weer heeft het gewas geen goed gedaan. Door de hoge temperaturen in juni vallen de tarwekorrels bijvoorbeeld kleiner uit. Daardoor is er sprake van een hoger eiwitgehalte.
Ook een analist van het Duitse AMI verwacht dat er dit jaar veel veevoertarwe op de markt komt. Volgens de analist was er afgelopen jaar nog maar net voldoende veevoertarwe beschikbaar. Dit jaar zijn er overschotten die wellicht naar Zuid-Europa kunnen worden geëxporteerd. Veevoerfabrikanten houden ondertussen al rekening met lagere tarweprijzen.
Door de tegenvallende oogst is hoogwaardige tarwe schaars en daarom gewild. Akkerbouwers zinspelen daarom op een hogere tarweprijs en wachten waarschijnlijk met verkopen. Volgens graanhandelaren valt een definitief oordeel nog niet te vellen, omdat in Noord-Duitsland slechts 5% van de tarwe gedorst is.
Augustus bepalend
De definitieve balans kan pas over enkele weken opgemaakt. Het weer van augustus gaat bepalend zijn of de export van Duitse tarwe dit jaar in een 'worst-case-scenario' met 15% slinkt of in een 'best-case-scenario' gelijk kan blijven met vorig jaar.
Klik hier voor een marktflits over de actuele tarweprijs op de Matif in Parijs.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.