De Rabobank wil meer zeggenschap richting het hoofdkantoor halen ten koste van lokale banken en kleedt daarmee het coöperatieve karakter van de bank verder uit, schrijft het Financieele Dagblad op basis van het uitgelekte reorganisatieplan waarover de ledenraad morgen stemt.
Vijf regiodirecteuren moeten een groot deel van de verantwoordelijkheden van de huidige veertien kringen overnemen. Ook de 78 lokale ledenraden en raden van commissarissen leveren straks een groot deel van hun verantwoordelijkheden in, aldus het FD.
Te veel lagen
Volgens de krant is in het reorganisatieplan te lezen dat lokale vertegenwoordigers hun stem nog wel kunnen laten horen, maar inspraak verliezen bij belangrijke beslissingen die het hoofdkantoor raken. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers op 8 februari van dit jaar zei bestuursvoorzitter van de bank Stefaan Decraene ook dat er te veel lagen zijn en de bank 'wat simpeler' gemaakt moet worden. Hij had het over meer mandaat uit handen geven, zodat zaken sneller beslist kunnen worden.
Decraene gaf tijdens de presentatie ook aan dat de bank 'te veel intern gericht' is. "We moeten terug naar buiten, naar klanten en zo dicht mogelijk bij de klanten, klantenfocus." Ook moet er volgens Decraene meer interactie komen met de leden. "Dat is het hart van de coöperatie en dat moeten we laten leven." Hij benadrukte dat de reorganisatie 'geen kostenbesparingsoefening' is en het slechts om tientallen mensen gaat die hun rol verliezen.
Het FD haalt overigens ook een emeritus-hoogleraar aan van Nyenrode Business Universiteit, Gert van Dijk, aan die helemaal niet vindt dat het coöperatieve karakter van de bank verder uitgekleed wordt. Het klinkt hem juist als 'de meest zuivere vorm van een coöperatie' in de oren: "De leden van de coöperatie hebben maar één taak en dat is de rauwe werkelijkheid van de buitenwereld zo goed mogelijk bij het bestuur voor het voetlicht brengen. Je moet een ledenraad niet volstoppen met allerlei informatie vanuit de bank."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.